Feasibility of e-booklet learning media on the concept of human reproductive system

Amalia Kusuma Devi, Noorhidayati Noorhidayati, Hardiansyah Hardiansyah

Abstract


Educators are the major players in the teaching process to enhance the accomplishment of student learning results. Biology subject, mainly the concept of Human Reproductive System, necessitates media relevant to learning objectives, student conditions, and technology development. Hopefully, learning media can assist the learning process by being packaged attractively to reach learning standards. In this case, the selected form of learning media is E-Booklet. This study aims to describe the feasibility of E-Booklet Learning Media in Concept Human Reproductive Systems. The research technique involves the step-by-step study and development utilizing a 4D model: 1) define, 2) design, 3) develop, and 4) disseminate. The feasibility of the E-Booklet has indicated the results of testing by 3 (three) experts using a feasibility instrument. The Human Reproductive System E-Booklet test shows that the results are very feasible (4.49) utilized as a biology learning medium. The dissemination of E-booklets is done online through posters that contain links and barcodes of E-booklets that can be accessed via the internet.


Full Text:

PDF

References


Azizah, S., Khuzaemah, E., & Lesmanawati, I. R. (2017). Penggunaan media internet exe-learning berbasis masalah pada materi perubahan lingkungan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 6(2), 197–213. Retrieved from https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i2.1957

Hanif, Ibrohim, & Rohman, F. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran biologi materi plantae berbasis inkuiri terbimbing terintegrasi nilai islam untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa sma. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2163—2171-2171. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/8042/3665

Hidayah, S. N. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe stad berbantuan peta konsep terhadap peningkatan aktivitas dan hasil belajar biologi siswa sma negeri 2 siak hulu pada materi genetika. JNSI: Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 216–228. Retrieved from https://doi.org/10.24014/jnsi.v2i2.8091

Imtihana, M., H. B, F. P. M., & Priyono, B. (2014). Pengembangan buklet berbasis penelitian sebagai sumber belajar materi pencemaran lingkingan di sma. Journal of Biology Education, 3(2), 186–192. Retrieved from https://doi.org/10.15294/jbe.v3i2.4459

Isnaini, E. (2014). Pengembangan sumber belajar ips bentuk majalah dengan materi interaksi manusia dan lingkungan untuk siswa kelas vii smp. Thesis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/18586/

Karo-Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. Jurnal AXIOM, 7(1), 91–96. Retrieved from https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis pengembangan bahan ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. Retrieved from https://doi.org/10.36088/nusantara.v2i2

Makdis, N. (2020). Penggunaan e-book pada era digital. Al-Maktabah, 19(1), 77–84. Retrieved from http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/al-maktabah/article/download/18416/8035

Maulina, P. H., Puspita, L., & Usman, N. (2018). 5m (mengamati, menanya, mencoba, menalar, dan mengkomunikasikan) tema cita-citaku kelas iv sd negeri 157 palembang. Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, 5(2), 132–139. Retrieved from https://doi.org/ 10.36706/jisd.v5i2.8268

Muaripin. (2018). Kajian pengembangan bahan ajar melalui analisis ki dan kd dalam mata pelajaran ski pada madrasah tsanawiyah (mts.). Tatar Pasundan Jurnal Diklat Keagamaan, 12(33), 114–120. Retrieved from https://doi.org/10.38075/tp.v12i33

Poerwanti, J. I. S., & Mahfud, H. (2018). Optimalisasi penggunaan media pembelajaran interaktif dengan microsoft power point pada guru-guru sekolah dasar. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 265–271. Retrieved from https://doi.org/10.30595/JPPM

Puji, K. M., Gulo, F., & Ibrahim, A. R. (2014). Pengembangan multimedia interaktif untuk pembelajaran bentuk molekul di sma. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 1(1), 59–65. Retrieved from https://doi.org/10.36706/jppk.v1i1.2385

Purwanto, M. N. (2020). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Putra, C. A. (2017). PemanfaatanTeknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1–10. Retrieved from https://doi.org/10.33084/bitnet.v2i2.752

Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, Hadisaputra, S., & Zulkifli, L. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Ipa Yang Mendukung Keterampilan Abad 21. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA (JPPIPA), 5(1). Retrieved from https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.221

Rijal, F. (2018). Guru profesional dalam konsep kurikulum 2013. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), 328–346. Retrieved from https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3235

Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan buku digital dalam meningkatkan minat baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang., 1193–1202. Retrieved from https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/ view/2750

Sabri, M. A. (2010). Psikologi pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.

Shanti, W. N., Sholihah, D. A., & Martyanti, A. (2017). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui problem posing. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 8(1), 48–58. Retrieved from https://doi.org/ 10.21927/literasi.2017.8(1).48-58

Supiandi, M. I., & Julung, H. (2016). Pengaruh model problem based learning (pbl) terhadap kemampuan memecahkan masalah dan hasil belajar kognitif siswa biologi sma. Jurnal Pendidikan Sains, 4(2), 60–64. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jps/article/view/8183/3736

Syahdiani, Kardi, S., & Made Sanjaya, I. G. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Inkuiri Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains (JPPS), 5(1), 727–741. Retrieved from https://doi.org/10.26740/jpps.v5n1.p727-741

Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian teoritis pengembangan bahan ajar bahasa arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127–144. Retrieved from https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. In Journal of School Psychology. National Center for Improvement Educational System. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED090725.pdf

Widoyoko, E. P. (2020). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Pustaka.

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Keaktifan Siswa. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(2), 153–160. Retrieved from https://doi.org/10.30738/sosio.v3i2.1614

Zahora, E., & Saparso. (2021). Penggunaan E-Learning Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Biologi Materi Sistem Saraf Siswa Kelas XI IPA 2 SMA “XYZ.†Journal of Innovation Research and Knowledge, 1(3), 297–304. Retrieved from http://www.bajangjournal.com/index.php/JIRK/article/view/200/119




DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v6i2.1404

Article Metrics

Abstract view : 368 times
PDF - 279 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.