Android-based e-module in improving student learning outcomes on virus material in high school
Abstract
The increasingly rapid development of technology causes students to be more interested in using digital-based teaching media. one of which is Android-based E-modules.  This study aims to examine the effect of using an Android-based E-module on student learning outcomes in class X virus material SMA Negeri 2 Barru. The examination technique utilized was semi-trial utilizing a non-identical benchmark group plan. The example in this review added up to 60 understudies and was separated into two gatherings. in particular the exploratory class and the control class. utilizing a purposive testing procedure. The instrument utilized is a trial of learning results and documentation. The information examination strategy utilized is expressive measurable investigation and inferential factual examination. Inferential measurable examination acquired sig. of 0.000. demonstrating that sig. α = 0.000 <0.05. so Ho is dismissed and H1 is acknowledged. These outcomes demonstrate that there is a critical impact from the utilization of Android-put together E-modules concerning understudy learning results in class X class X SMA Negeri 2 Barru material. The ramifications of this exploration are that the Android-based E-module can be applied by understudies to make more obvious the topic.
Full Text:
PDFReferences
Adrian, G. & Ferawati, J. (2015). Penggunaan Modul Berbasis Kontekstual terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta didik pada Pokok Bahasan Hukum Newton Kelass VIII MTS Madani Alauddin Pao-Pao. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 143-149. Retrieved from https://doi.org/10.24252/jpf.v3i2.3735
Anwar, C. (2014). Hakikat Manusia Dalam Pendidikan. Yogyakarta: OSUKA-Press.
Ardianti, N. K.Y. Margiati & Nursyamsiar, T. (2018). Pemanfaatan Microsoft Power Point Pada Pembelajaran Luas Bangun Datar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(10), 1-14. Retrieved from http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i10.3587
Arifuddin, H. (2018). Filsafat Pendidikan Islam Prinsip dan Dasar Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish.
Cheva, V.K. & Zainul, R.. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Inquiry Terbimbing Pada Materi Sifat Keperiodikan Unsur Untuk SMA/MA Kelas X. EduKimia, 1(1), 23-36. Retrieved from https://doi.org/10.24036/ekj.v1i1.104077
Dewi, Astika, M.S., & Lestari, N.A.P. (2020). E-Modul Interaktif Berbasis Proyek Terhadap Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran 4(3), 433-441. Retrieved from https://doi.org/10.23887/jipp.v4i3.28035
Fadhillah & Andromeda. (2020). Validitas dan Praktikalitas E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegrasi Laboratorium Virtual pada Materi Hidrolisis Garam kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan, 4(2), 179-188. Retrieved from https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss2/516
Faisal, M., Muhammad, R. & Eka, D. (2019). Pengaruh Tingkat Kemandirian Belajar dan Pemanfaatan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Peserta Didik. Jurnal Al-Ahya, 1(3), 26-35. Retrieved from https://doi.org/10.24252/al-ahya.v1i3.10740
Fuad, M., Ilyas, I. & Hamansah. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Group To Group Exchange Berbantuan Media Mind Mapping dan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X MA Firdaus Tompobalang Kabupaten Maros. Jurnal Al-Ahya, 1(3), 36-44. Retrieved from https://doi.org/10.24252/al-ahya.v1i3.10751
Hafsah, N.R.J., Dedi, R. & Purnawan. (2016). Penerapan Media Pembelajaran Modul Elektronik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik. Journal Of Mechanical Engineering Education, 3(1), 106-112. Retrieved from http://dx.doi.org/10.17509/jmee.v3i1.3200
Harahap, J. & Khairinal S. (2017). Analisis Faktor – Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Peserta didik Dalam Mata Pelajaran IPA Kelas VIIID SMPN 7 Muaro Jambi. Artikel Ilmiah, 1-15. Retrieved from https://repository.unja.ac.id/id/eprint/2942
Ibrahim, Andi., Asrul, H.A., Madi., Baharuddin., M. Aswar, A & Darmawati. (2018). Metodologi Penelitian. Makassar: Gunadarrma Ilmu.
Kamil, P.M. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Dengan Menggunakan Media Power Point dan Media Torso. Bioedusiana, 3(2), 64-68. Retrieved from https://doi.org/10.34289/277901
Kurniawan, B., Ono, W. & Tatang, P. (2017). Studi Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156-162. Retrieved from http://dx.doi.org/10.17509/jmee.v4i2.9627
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan, 12(2), 28-43. Retrieved from https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18
Masruroh, D. & Yuli A. (2021). E-Modul Berbasis Android Sebagai Pendukung Pembelajaran Daring dan Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Pendidikan, 1(6), 559-568. Retrieved from https://doi.org/10.17977/um066v1i62021p559-568
Nabillah, T. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar siswa. Journal Homepage, 4(4), 659-663. Retrieved from http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika
Nurbaya., Muh, R. & Ahmad, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Predict, Observe, Explain (POE) Materi Sistem Peredaran Darah. Jurnal Al-Ahya, 2(2), 63-74. Retrieved from https://doi.org/10.24252/al-ahya.v2i2.15579
Purwantoro, S., H. Rahmawati, & A. Tharmizi. (2013). Mobile Searching Objek Wisata Pekanbaru Menggunakan Location Base Service (LBS) Berbasis Android. Jurnal Politeknik Caltex Riau, 1(14), 176-184.
Saleh, R. & Filawati. (2019). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Team Achievement Division dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan, Biologi, dan Terapan, 4(1), 75-82. Retrieved from https://dx.doi.org/10.33503/ebio.v4i02.449
Sari H, Fatimah Dian & M. Yusuf Nasution. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Virus Di Kelas X Mipa SMA Negeri 1 Rantau Selatan Tahun Pembelajaran 2017/2018. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2), 71-78. Retrieved from https://doi.org?10.24114?jpp.v6i2.10141
Sidiq, R., & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 3-4. Retrieved from https://doi.org/10.21009/JPS.091.01
Suarsana, & Mahayukti, G.A. (2013). Pengembangan E-modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(3), 193-200. Retrieved from https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v2i2.2171
DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v8i2.2838
Article Metrics
Abstract view : 131 timesPDF - 86 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.