PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI KEBUDAYAAN (POLDA) KOLABORASI DENGAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW DALAM MENINGKATKAN SELF-CONFIDENCE SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
Abstract
For the Material My Region My Pride, the researcher hopes to develop a learning environment using a digital paradigm similar to Monopoly Culture (POLDA). The educational materials Monopoly Culture (POLDA) is a huge educational tool with a straightforward design that resembles a giant monopoly game tool. Therefore, by using this instructional resource, students might be more interested in learning about my local culture. boosting self-esteem by creating jigsaw and media learning models (IPAS class V SDN Panggungrejo 06 Blitar Regency). The Borg & Gall development model and R&D (research and development) were both used in this investigation. With extremely valid criteria, the media validation calculation in this study achieved 98%, while the material expert validation calculation achieved 73%.
Keywords
References
Agustiya, W. D., Amalia, S. N., & Wafa, K. (2024). Pengembangan Comic Book Berbasis Augmented Reality Materi Keragaman Budaya Indonesia Siswa Kelas Iv Upt Sdn Sentul 4 Kota Blitar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 182-194.
Amalia, S. N. (2023). Resiliensi Sosial Pada Anak Single Parent Usia Dasar. Journal On Education, 2857-2868.
Amalia, S. N., Sumarno, S., & Fatmawati, M. (2024). Pengembangan Metode Pengajaran Dialogis Dengan Pendekatan Hadap Masalah Paulo Freire Sebagai Upaya Mewujudkan Kemerdekaan Belajar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 261-271.
Amalia, S. N., Zahrani, A., & Pambudi, M. R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Teknik Dasar Bulutangkis Pada Siswa Tunarungu. Jurnal Pembelajaran, 392-399.
Dwijayanti, K., & Sari, Y. K. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Video Interaktif pada Gerakan Senam Lantai untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, Hal. 37-49.
Fatih, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Saintifik Berbasis Multimedia Melalui Model Discovery Learning (Studi Pada Tema Selamatkan Mahkluk Hidup Kelas 6 Sdn Kepanjenkidul 2 Kota Blitar). Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 137-149.
Fatih, M. (2020). Peningkatan Membaca Pemahaman Melalui Implemantasi Model Talking Stick Dan Media Talking Card Untuk Siswa Kelas 5 Sdn Bendogerit 1 Kota Blitar. Jurnal Pendidikan : Riset & Konseptual, 506-512.
Fatih,Mohamad.(2020).Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matermatika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB(Studi pada Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar). BRILIANT:Jurrnal Riset Dan Konseptual.5(1)
Fatih, M., Alfi, C., Santoso, E., & Noviant, R. D. (2022). Pengembangan Ensiklopedi Pembelajaran Pkn Siswa Kelas V Sdn Bendogerit 1 Kota Blitar. Jurnal Pendidikan : Reset & Konseptual, 112-120.
Fatih, M., & Alfi, C. (2021). Pengembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi Sebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar Di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 51-62.
Herawati, B. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Pembelajaran Berbasis ICT. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 138-154.
Khoerunnisa , P., & Syifa , A. M. ( 2020). Analisis Model-Model Pembelajaran. Putri Khoerunnisa & Syifa Masyhuril Aqwal, 1-27.
Koentjaraningrat. (2022). Ringkasan Buku. In A. K. Abidin. Pengantar Ilmu, (P. 7).
Rani, R. U., Amalia, S. N., & Oktaviani, R. T. (2024). Pengembangan Media Pop Up Book Materi Mengenal Bangun Ruang Kelas Iv Sd Negeri 02 Kabupaten Blitar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 324-333.
Swasti, M., Hutapea, N. M., & Suanto, E. (2022). Desain Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Model Discovery Learning Materi Segiempat dan Segitiga Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemahaman Matematis. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 87-97.
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1220-1230.
DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v11i2.4852
Article Metrics
Abstract view : 6 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.