TULANG NAPIER DAN GEOBOARD: EDUKASI DAN PELATIHAN ALAT PERAGA MATEMATIKA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
ABSTRACT
This community service aims to improve the multiplication operation ability of the students of SD Melong Mandiri 5 on mathematics material through education of nafier bone and geoboard mathematics learning media. The subjects of this service activity are 3rd grade students of SD Melong Mandiri 5 Cimahi. The stages of service activities include the observation stage, the planning and preparation stage, the implementation stage and the evaluation stage. The observation phase focuses on finding the partner's priority problems. The planning stage consists of determining the schedule of service, licensing, training subject classes, providing teaching aids and discussing appropriate solutions with partners. The implementation phase includes education and training of mathematics teaching aids to improve multiplication operation skills and recognition of flat shapes. The evaluation stage is carried out by analyzing the results of student work and the student presentation process. The method applied is the provision of material regarding multiplication and geometry as well as drill and practice. The place of implementation is at SD Melong Mandiri 5, Cimahi City. The number of participants is 37 3rd grade elementary school students. The results of this service activity consist of: (1) the use of the nafier bone for multiplication makes it easier for students to learn; (2) students understand and recognize various kinds of flat shapes; (3) improve students' understanding abilities to the multiplication operation.
Keywords: Geobord, Nafier Bone ,Props
ABSTRAK
Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan operasi perkalian siswa SD Melong mandiri 5 pada materi matematika melalui edukasi media pembelajaran matematika tulang nafier dan geoboard. Subjek kegiatan pengabdian ini yaitu siswa kelas 3 SD Melong mandiri 5 Cimahi. Tahapan kegiatan pengabdian meliputi tahap observasi, tahap perencanaan dan persiapan, tahap pelaksanaan dan tahap evaluasi. Tahap observasi berfokus pada mencari masalah prioritas pihak mitra. Tahap perencanaan terdiri dari kegiatan penentuan jadwal pengabdian, perizinan, kelas subjek pelatihan, penyedian alat peraga dan diskusi solusi yang sesuai dengan mitra. Tahap pelaksanaan meliputi edukasi dan pelatihan alat peraga matematika untuk meningkatkan kemampuan operasi perkalian dan pengenalan bentuk bangun datar. Tahapan evaluasi dilakukan dengan cara menganalisis hasil pekerjaan siswa dan proses presentasi siswa. Metode yang diterapkan adalah pemberian materi berkenaan perkalian dan geometri serta drill dan praktek. Tempat pelaksanaan di SD Melong Mandiri 5 Kota Cimahi. Jumlah peserta adalah 37 siswa kelas 3 SD.. Hasil dari kegiatan pengabdian ini terdiri dari: (1) penggunaan tulang nafier untuk perkalian memudahkan siswa belajar;(2) siswa memahami dan mengenal macam-macam bangun datar;(3) meningkatkan kemampuan pemahamana siswa terhadap operasi perkalian.
Kata Kunci: Alat Peraga, Geobord, Tulang Nafier.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifin, U., Purwasih, R., & Santana, F. D. T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis ICT Kepada Guru-Guru SDIT dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis pada Konsep Geometris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 380–387. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i1.3548
Azmi, S., Sripatmi, Subarinah, S., Amrullah, & Turmuzi, M. (2019). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SD Gugus II Ampenan Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(4).
Basri, H. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Alat Ukur dengan Menggunakan Alat Peraga. Jurnal Kinerja Kependidikan, 1–9. https://doi.org/.1037//0033-2909.I26.1.78
Colker, L. . (2013). Creative Curriculum : For Preschool (4th Edition). Washington D.C.: Teaching Strategies Inc, March, 1–25.
Imswatama, A., & Lukman, H. S. (2018). The Effectiveness of Mathematics Teaching Material Based on Ethnomathematics. International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 1(1), 35. https://doi.org/10.33122/ijtmer.v1i1.11
Kadarisma, G., Priatna, N., & Dahlan, J. A. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Software Geometer’s Sketchpad. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 299–316. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/jipm/article/view/9330
Mitchelmore, M., & White, P. (2004). Abstraction in Mathematics Learning. SpringerReference, 3, 329–336. https://doi.org/10.1007/springerreference_226248
Murniasih, T. R. (2016). Pengembangan 4C’s dalam Pembelajaran Matematika: Suatu Tantangan Pengembangan Kurikulum Matematika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Purwasih, R., Anita, I. W., & Afrilianto, M. (2020). Workshop Dan Pelatihan Pembelajaran Lesson Studi Bagi Guru. Jurnal Pengabdian Masyarakat Khatulistiwa, 3(1), 17–24. https://doi.org/10.31932/jpmk.v3i1.653
Purwasih, R., Sari, I. ., & Sariningsih, R. (2021). Cuisenaire Learning Media for Adding, Subtracting, Multiplying, and Dividing Integers. MaPan, 9(1), 167. https://doi.org/10.24252/mapan.2021v9n1a11
Setiyani, Ferdianto, F., Tarmidzi, Santi, D., Jaufillaili, & Erawati, T. (2021). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Manipulatif Bernuansa Budaya Lokal DI SD Negeri II Kedungjaya Kabupaten Cirebon. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 107–114. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/35612/1/Trabajo de Titulacion.pdf%0Ahttps://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01/GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf%0A???%0Ahttps://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/JAP/article/viewFile/19239/18790%0A
Simmers, M. J. (2011). It’s Not the Math They Hate. Hawaii University International Conferences On Mathematics and Engineering, 48.
Sumantri, M. S., & Satriani, R. (2016). The effect of formative testing and self-directed learning on mathematics learning outcomes. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(3), 507–524.
Susac, A., Bubic, A., Vrbanc, A., & Planinic, M. (2014). Development of abstract mathematical reasoning: The case of algebra. Frontiers in Human Neuroscience, 8(SEP), 1–10. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00679
Susanta, A., Susanto, E., & Rusdi, R. (2021). Pelatihan pembuatan alat peraga matematika kreatif berbahan kertas bekas untuk Guru MI Humairah Kota Bengkulu. Dharma Raflesia : Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(1), 1–12. https://doi.org/10.33369/dr.v19i1.13089
Winanda, W., Putra1, Z. ., & Zufriady. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Bantuan Tulang Napier Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD IT Diniyah Pekanbaru. TUNJUK AJAR: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2), 250–260.
DOI: https://doi.org/10.31932/jpmk.v5i2.1866
Article Metrics
Abstract view : 179 timesPDF - 141 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.