PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLITAR PADA PEMBELAJARAN PPKN KELAS V DI SDN 2 PARANGTRITIS
Abstract
The aims of this study were (1) to describe the product development in the form of monopoly learning media for Civics learning class V at SDN 2 Parangtritis, and (2) to describe the feasibility response of monopoly learning media for PPKn class V at SDN 2 Parangtritis. The method used is the research and development method (Research & Development or RnD) which consists of 5 stages, namely: analysis, design, development, implementation, and evaluation. For this research sample, the researcher took 6 class V students. Data collection techniques using observation, semi-structured interviews, questionnaires and documentation. The validation of monopoly learning media is given to two validators, namely material experts and media experts to determine the validity of the product being developed. Student response questionnaires were given to students to determine the quality of monopolistic learning media. Data were analyzed using quantitative analysis techniques. The results of this study are monopoly learning media in fifth grade PPKn learning on the application of the Pancasila precepts in everyday life. Monopolistic learning media obtains a feasibility percentage of 96% with very feasible criteria, while media experts obtain a feasibility percentage of 93% with very feasible criteria. Student responses from limited trials obtained a percentage of 94% with very decent criteria. So it can be concluded that monopoly learning media in class V Civics learning is very suitable to be used as a learning medium.
Keywords: Learning Media, Monopoly, PPKn
Full Text:
PDFReferences
A.Husna M, (2016). 100+ Permainan Tradisional Indonesia: Untuk kreativitas, ketangkasan dan keakraban. Jakarta: Andi Publisher.
Aji.S. (2013). Pendidikan Pancasila di Perguruan Tinggi Implementasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Astuti. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Menggunakan Xampp Untuk Pembelajaran Apresisi Cerpen Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Jember. Nosi Volume 2 Nomor 4 Agustus 2014. Magister Pendidikan Bahasa Indonesia.
A.Ubaedillah. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan(Civic Education) : Pancasila, Demokrasi, dan Pencegahan Korupsi. Jakarta: Prenadamedia Group
Batubara Hamdan Husein, (2020). Media Pembelajaran Efektif. Jawa Tengah: Fatawa Publing.
Buku Pedoman Guru Tema 1 Kelas 5 dan Buku Siswa Tema 1 Kelas 5 (Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013, Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2014).
Deni, D. (2012). Inovasi Pendidikan Pendekatan Praktik Teknologi Multimedia dan Pembelajaran Online. Remaja Roskarya. Bandung.
Djamal, M. (2015). Paradigma Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Eko Putro Widoyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.
Eni Kurniawati, (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Prerfan Belajar PPKn Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 1. No. 1
Hidayati, A.S., A. E. P., & H., P. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas IV di SD Sukoiber 1 Jombang. Jinotep (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1).
Kadek Desyawati Dkk, (2021). Media Pembelajaran Monopoli Berbasis Problem Based Learning Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 5. No. 5. Tahun 2021. Hal. 168-174.
Ketamansiswaan, Tim Dosen. (2014). Materi Kuliah Ketamansiswaan. Yogyakarta: UST.
Mardia, A. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajran Monopoli Game Smart Terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Makassar: UIN Alauddin.
Miftah, (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan Vo.1 - Nomor 2, Desesmber 2013.
Miftah Arif, Siti Mutmainah, (2015). Pengembangan Media Permainan Monopoli Dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan Kelas VI SDN Tanamera I. (Surabaya: Jurnal Pendidikan Seni Rupa Universitas Negeri Surabaya, 2015), Vol. 3, h. 49.
Nurhasnah, H. F. (2019). Pengembangan Game Monopoli Zat Aditif Dan Tekanan Zat Padat Menggunakan Adobe Flash Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Kelas VIII. 824–834.
Nurhasanah, Sihotang. (2022). Penerapan Permainan Monopoli Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Vol. 2, No. 1. Tahun 2022, hal. 60-67.
Prof. Dr. H. M. Sumiharsono Rudy, MM, & Hasanah Hisbiyatul Hasunah, S.Ag., (2017). Media Pembelajaran. Jawa Timur: CV Pustaka Abadi.
Rachman, F., Nurgiansah, T. H., & Kabatiah, M. (2021). Profilisasi Pendidikan
Kewarganegaraan dalam Kurikulum Pendidikan Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2970–2984.
Sri Rindayani, Dkk. (2022). Efektifitas Permainan Monopoli Budaya Sebagai Media Pembelajaran Pada Siswa SD Runiah School. Jurnal Community Services. Vol. 3, No. 4, hal. 97-100 tahun 2022.
Ruminiati. (2016). Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan SD. Graduate School of universitas Negeri Malang. 2016.
Sufri Mashuri, (2019) Media Pembelajaran Matematika, deepublish (Grub Penerbitan Cv Budi Utama).
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhasril., Makarao. (2010). Hukum Larangan Praktik Monopoli Dam Persaingan Usaha Tidak Sehat Di Indonesia: Ghalia Indonesia. 27.
Umayah, R. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Monopoli Berbasis Paikem Dalam Peningkatan aktivitas dan prestasi Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran PPKN di Kelas VII SMP Negeri 1 Jabon. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 7 (2).
Winarno. (2013). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Bumi Aksara.
Zamroni. (2014). Pendidikan Untuk Demokrasi, Tantangan Menuju Civil Society, Yogyakarta: Bigraf P
DOI: https://doi.org/10.31932/jpk.v8i1.2361
Article Metrics
Abstract view : 468 timesPDF - 327 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.