Implementation of the make a match model in ecosystem materials to increase students' learning motivation
Abstract
Motivation is one aspect that determines student success in learning. This research aims to increase the learning motivation of class X IPS 2 students at SMA Negeri 3 Pontianak by implementing the make-a-match model in ecosystem material. This research is classroom action research which consists of two cycles with stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research were 26 students in class X IPS 2, consisting of 10 men and 16 women. The instruments used in this research were observation sheets on learning implementation and student learning motivation questionnaires. Data analysis in this study used descriptive statistical techniques. The percentage of implementation of the learning stages in cycle I was 90.00% and in cycle II it increased to 97.69% with very good criteria. Student learning motivation in cycle I was 70.38% with medium criteria and in cycle II it increased to 78.82% with high criteria. It can be concluded that the implementation of the make-a-match model can increase students' learning motivation on ecosystem material.
Full Text:
PDFReferences
Aliputri, D. H. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe make a match berbantuan kartu bergambar untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70-77. Retrieved from https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1A.2351
Amalia, R. U. (2017). Pengaruh Layanan Penguasaan Konten Teknik Mind Mapping Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 6(3), 53-59. Retrieved from https://doi.org/10.15294/ijgc.v6i3.17184
Antara, P. A., Ujianti, P. R., & Jayanti, D. A. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Kepercayaan Diri Kelompok B Gugus I. Jurnal Mimbar Ilmu, 24(3), 277-286. Retrieved from https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.21418
Ardiawan, Y., & Septianawati, D. (2014). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar pada Siswa MTs Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 3 (1), 83 – 94. Retrieved from https://doi.org/10.31571/saintek.v3i1.208
Ari, N. L. P. M., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3). Retrieved from https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v7i3.19389
Arianti, A. (2019). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134. Retrieved from 10.30863/didaktika.v12i2.181
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Dirgari, Y., Panjaitan, R.G.P., & Kusmawati, A. (2023). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Ekosistem. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 12(1), 56 – 65. Retrieved from https://doi.org/10.31571/saintek.v12i1.5688
Elvianasti, M., Lufri, L., Andromeda, A., Mufit, F., Pramudiani, P., & Safahi, L. (2022). Motivasi dan Hasil Belajar Siswa IPA: Studi Metaanalisis. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 73-84. Retrieved from http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/22931/
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172 – 182. Retrieved from http://dx.doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fitriyana, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 13-27. Retrieved from https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1667
Fuad, Z. (2018). Penggunaan Metode Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Tematik. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 46-59. Retrieved from https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v1i1.262
Harminingsih, H. (2017). Penerapan Model Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Sosiologi Materi Dinamika Kelompok Sosial. Indonesian Journal of Education and Learning, 1(1), 25-35. Retrieved from http://dx.doi.org/10.31002/ijel.v1i1.436
Mashartanto, A. A., Purnama, C., & Mulyana, F. (2022). Pengaruh Motivasi Instrinsik dan Motivasi Ekstrinsik terhadap Prestasi Belajar Teknologi Informatika Taruna/I Angkatan V Politeknik Pelayaran Sumatera Barat. Jurnal Sains dan Teknologi Maritim, 22(2), 183-192. Retrieved from http://dx.doi.org/10.33556/jstm.v22i2.309
Mikran, M., Pasaribu, M., & Darmadi, I. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 1 Tomini Pada Konsep Gerak. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 2(2), 9-16. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/EPFT/article/view/2781
Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 109. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/8111
Nurfadilah, Z., & Rochintaniawati, D. (2021). Analisis Miskonsepsi Materi Ekosistem pada Siswa Kelas X. Indonesian Science Education Journal, 2(3), 151-157. Retrieved from https://www.siducat.org/index.php/isej/article/view/326
Oktapiani, M., & Choli, I. (2019). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Journal of Education and Instruction, 2(1), 39-48. Retrieved from https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.758
Pajarudin, P. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Strategi Permainan Kartu Domino Pada Mata Pelajaran PKN di SMP. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(1), 14-26. Retrieved from https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i1.1072
Pakaya, Y. (2020). Peran Tutor dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bagi Warga Belajar Paket C Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Kedondong Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 1-11. Retrieved from https://doi.org/10.30872/ls.v1i2.428
Pertiwi, A. C. (2020). Penggunaan Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kelas IV SDN 6 Metro Barat. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung, Lampung. Retrieved from https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/3657/
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar: Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, (pp 289 – 302). Retrieved from https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076
Rahmawati, I., Sulistiyowati, T. I., Nurmilawati, M., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2021, Desember). Analisis Faktor Kesulitan Mahasiswa dalam Mempelajari Materi Ekologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran, (Vol. 4, pp. 298-303). Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/1530
Ramadhani, M. I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS Menggunakan Model Pembelajaran Make a Match pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2237-2244. Retrieved from https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1159
Ratnasari, D., Amelia, E., & Suhartono, A. (2020). Motivasi dalam Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Konsep Ekosistem. Didaktika Biologi: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(1), 27 – 34. Retrieved from https://jurnal.um-palembang.ac.id/dikbio/article/view/2303
Sanjaya, D. R. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Jakarta. Prenada Media.
Sari, R. D. K., & Arifin, M. B. U. B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV MI Miftahul Ulum Kraton pada Tema 6. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 9(1), 208-220. Retrieved from https://doi.org/10.36835/modeling.v9i1.1206
Sudibyo, E., Budi, J., & Wahono, W. (2016). Pengembangan Instrumen Motivasi Belajar Fisika:Angket. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(1), 13-21. Retrieved from https://doi.org/10.26740/jppipa.v1n1.p13-21
DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v8i2.2444
Article Metrics
Abstract view : 97 timesPDF - 71 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.