Implementation of team games tournament learning model to improve student learning outcomes on animalia material
Abstract
This research is motivated by the fact that many students still obtained cognitive learning outcomes below the minimum completeness criteria (KKM). This study aims to improve student learning outcomes and to find out the learning process using the team games tournament learning model on Animalia material in class X IPA 5 SMA Negeri 3 Pontianak. The research method used class action research conducted in two cycles, each cycle consisted of four stages, namely planning, action implementation, observation, and reflection. The research instruments used include observation sheets of the learning implementation process, as well as learning outcomes test questions. The data analysis technique used descriptive statistics. The results showed an increase in the implementation of the learning process, namely in cycle I at 79.16% and cycle II at 95.83%. Student learning outcomes in cycle I amounted to 78.13% and increased in cycle II by 81.25%. It can be concluded that the application of the Team Games Tournament learning model can improve student learning outcomes.
Full Text:
PDFReferences
Adnyana, M. E. (2020). Penerapan model pembelajaran TGT (team games tournament) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 322-334. Retrieved from https://doi.org/10.5281/zenodo.4006233
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66-72. Retrieved from https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22. Retrieved from https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475
Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Dirgari, Y., Panjaitan, R. G. P., & Kusmawati, A. (2023). Penerapan problem based learning untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada materi ekosistem. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 12(1), 56–65. Retrieved from https://doi.org/10.31571/saintek.v12i1.5688
Fatmawati, E., & Yuliatin, R. (2019). Perbedaan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament dan make a match terhadap hasil belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(1), 27-37. Retrieved from https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i1.1076
Fitriyana, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan model pembelajaran SAVI berbantuan media flashcard untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 13-27. Retrieved from https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1667
Hikmah, M., Anwar, Y., & Hamid, R. (2018). Penerapan model pembelajaran team games tournament (TGT) terhadap motivasi dan hasil belajar peserta didik pada materi dunia hewan kelas X di SMA unggul negeri 8 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 5(1), 46-55. Retrieved from https://doi.org/10.36706/fpbio.v5i1.7049
Ismah, Z., & Ernawati, T. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) terhadap hasil belajar IPA siswa kelas VIII SMP ditinjau dari kerjasama siswa. Jurnal Pijar MIPA, 13(1), 82-85. Retrieved from https://doi.org/10.29303/jpm.v13i1.576
Lakapu, M. D. (2023). Penerapan metode kooperatif model TGT (team games tournament) sebagai upaya meningkatkan hasil belajar biologi materi sistem peredaran darah pada siswa kelas XI SMAN negeri Banat tahun pelajaran 2022/2023. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(10), 3809-3822. Retrieved from https://doi.org/10.53625/jirk.v2i10.5225
Lestari, P. T., Sudibyo, E., & Aulia, E. V. (2023). Penerapan model pembelajaran teams games tournament untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sains, 11(1), 16-21. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/46425
Maulidya, R., Panjaitan, R. G. P., & Kusmawati, A. (2023). Peningkatan hasil belajar peserta didik melalui model numbered head together pada materi ekosistem. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 12(1), 114-122. Retrieved from https://doi.org/10.31571/saintek.v12i1.5693
Mugas, I. (2014). Penerapan model pembelajaran TGT (Team Games Tournament) dengan media powerpoint untuk meningkatkan kualitas pembelajaran IPS pada siswa kelas VC SD islam hidayatullah kota Semarang. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Mulyani, R., Djumhana, N., & Syaripudin, T. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif team games tournament (TGT) untuk meningkatkan kemampuan kerja sama siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 38-45. Retrieved from https://doi.org/10.17509/jpgsd.v3i2.14067
Mustika, I. W. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) dalam upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar fisika. Jurnal Ikatan Keluarga Alumni Undiksha, 18(1), 54-72. Retrieved from https://doi.org/10.23887/ika.v18i1.28384
Nehru, N., & Olahairullah, O. (2022). Meningkatkan hasil belajar biologi dengan menggunakan model pembelajaran teams games tournament (TGT) siswa SMAN 2 Woha tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1(1), 24-30. Retrieved from https://doi.org/10.55784/jupenji.Vol1.Iss1.83
Nurayani, N., Khairuddin, K., & Raksun, A. (2020). Perbedaan hasil belajar IPA (biologi) siswa pada penerapan model pembelajaran kooperatif tipe team games tournament (TGT) dengan tipe numbered head together (NHT). Jurnal Pijar MIPA, 15(4), 346-350. Retrieved from https://doi.org/10.29303/jpm.v15i4.2019
Nurhidayah, S. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe team games tournament (TGT) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar biologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(1), 226-239. Retrieved from https://doi.org/10.31004/jptam.v2i2.84
Rahmawati, F., Utami, B., & Mufitdah, N. (2020). Aplikasi model pembelajaran kooperatif tipe TGT (teams-games-tournament) dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar biologi materi animalia siswa kelas X IPA SMA bina insan mandiri Nganjuk tahun ajaran 2018/2019. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 7(1), 11-14. Retrieved from https://doi.org/10.29407/jbp.v7i1.14799
Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Saleh, A. A. M. (2021). Peran guru dalam meningkatkan prestasi belajar siswa di MTS negeri kota Kupang. Al Manam: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 1(1), 1-12. Retrieved from https://jurnal.staikupang.ac.id/index.php/almanam/article/view/3
Sari, N. R., & Yulhendri, Y. (2020). Pengaruh peran guru dalam proses pembelajaran dan intensitas belajar terhadap hasil belajar siswa kelas X IPS SMA negeri 5 Padang pada mata pelajaran ekonomi tahun ajaran 2018/2019. Jurnal Ecogen, 3(1), 61-73. Retrieved from http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v3i1.8526
Siregar, M. (2021). Meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) di kelas XII MIPA-4 SMA negeri 2 Lubuk Pakam tahun pelajaran 2019/2020. Jurnal Guru Kita, 5(2), 142-152. Retrieved from https://doi.org/10.24114/jgk.v5i2.36653
Sugiata, I. W. (2018). Penerapan model pembelajaran team game tournament (TGT) untuk meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78-87. Retrieved from https://doi.org/10.23887/jpk.v2i2.16618
Zulfadli, Z., & Kurniati, S. (2020). Penerapan model pembelajaran team games tournament (TGT) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI di SMA Muhammadiyah Tarakan. Edukasia: Jurnal Pendidikan, 7(1), 43-50. Retrieved from https://doi.org/10.35334/edu.v7i1.1376
Zulfira, V., Anggereini, E., & Sadikin, A. (2019). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) terhadap hasil belajar biologi pada materi keanekaragaman hayati di SMA negeri 1 Batang Hari. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 273-285. Retrieved from https://doi.org/10.22437/bio.v5i3.8418
DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v8i2.2445
Article Metrics
Abstract view : 92 timesPDF - 61 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.