ANALISIS PEMASARAN PRODUK ABON IKAN PADA RUMAH PRODUKSI MAHAKARYA ‘CANTING’ DI PANGANDARAN

Junianto Junianto, Keysa Alia Zatifa, Rizki Yudha Ramadan, Raj Surya Alika

Abstract


One way that can be used to use fish so that it has a long shelf life and high selling value is by processing it into fish floss. UMKM Mahakarya Canting is one of the businesses operating in the fish floss processing industry located in Pangandaran Regency, West Java. This research aims to determine added value, consumer analysis, competitor analysis, marketing planning and production/demand analysis of the Mahakarya Canting production house business. The research method used is survey.  Data was obtained through interviews and observations at company locations.  The results show that an added value of Rp. 56,286/kg with a ratio value of 62.54% which is included in the high value-added ratio category. This MSME business for fish floss products has its main target, namely Pangandaran residents, whether individuals or distributors. UMKM Mahakarya Cantig in its marketing planning, quality is an important thing to pay attention to, both in terms of product nutrition and the product's outer packaging.  As for facing competition, the canting fish floss product has a unique advantage, namely that it has its own technique to eliminate the fishy smell in its processing.


Full Text:

PDF

References


Astikawati, Y., Yosada, K. R., Thoharudin, M., & Sore, A. D. (2021, December). MARKETING PLAN PRODUK MAKANAN PADA SHG SETIA RASA. In Prosiding Seminar Nasional Unimus (Vol. 4).

Azmita, N., Mutiara, VI, & Hidayat, R. 2019. Analisis Nilai Tambah dan Profitabilitas Usaha Tahu Alam di Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. Jurnal Sosio-ekonomi Pertanian Tropis (Journal of Socio-economics of Tropical Agriculture) (JOSETA), 1 (3): 56-63.

Darmansah dan Cenderato. 2024. Strategi Peningkatan Omzet Penjualan Melalui Peningkatan Kualitas Produksi TBS di PT. Makmur Agro Lestari. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI) 9(1): 63-74.

Dzulmawan, M., Geo, L., & Gafaruddin, A. 2019. Analisis nilai tambah pengolahan abon ikan tuna di Kelurahan Mata Kecamatan Kendari Kota Kendari. Jurnal Agribisnis dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 4(2), 29-34.

Firdaus, Fardiansyah, 3Kriswidianto. 2022. Penggunaan Mesin Cabinet Dryer dengan Variasi Suhu untuk Meningkatkan Mutu Kimia Abon Ikan Mujair (Oreochromis mossambicus). Lutjanus 27(2): 64-70.

Fatyandri, A.N., Susanto, S., Angeline, F., Chan, K.R., Katherine., Go, M. dan Surya, P. 2023. Analisa Kompetitor hingga Dinamika Kompetitif pada Bisnis Kafe Catarina. Jurnal Mirai Management 8(2): 220-229.

Laia, S., Dakhi, Y. dan Dakhi, P. 2021. Pengaruh Segmentasi Pasar Terhadap Volume Penjualan Di UD. Lis Teluk Dalam Kabupaten Nias Selatan. PARET0: Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (6)2: 36-46.

Lestari, E.P.A., Aliami, S. dan Leksono, P.Y. 2022. Performa Segmenting Targeting dan Positioning Untuk Mempertahankan Mind Share Pada Produk Bolu Kering Mak Plengeh UD Wahyu Jaya Kota Kediri. Efektor 9(2): 248-254

Mardesci, H. 2019. Analisis Nilai Tambah Permen Air Kelapa. Jurnal Teknologi Pertanian 8(2): 112-116.

Musyawarah, I.Y. dan Idayanti, D. 2022. Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen 1(1): 1-13.

Pelipa, E. D., Sore, A. D., & Jebok, D. M. (2023). PENGARUH RAGAM MOTIF, HARGA DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KAIN PANTANG. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 8(2), 391-401.

Putri, M.K., Rahman, J.F.S.R., Nursyifa, F.A., Alfarisi, S., Putro, T.G.S. dan Agustin, R. 2019. Analisis Segmentasi Pasar Dalam Penggunaan Produk VieFresh Di Wilayah Sekitar Kampus Universitas Muhammadiyah Surabaya. Balance 17(2): 156-161

Rau, VP., Sumarau, J. Sb dan Karuntu, M.M. 2018. Analisis Peramalan Permintaan Produk Hollow Brick Pada UD. Immanuel Air Madidi. Jurnal EMBA 6(3): 1498-1507.

Rusdian, S. 2021. Pengaruh Diferensiasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Roseberry Cake Shop Garut). Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 8(1): 132-140.

Sormin, R. B. D., Naralyawan, P. F., dan Tapotubun, A. M. 2024. Mutu Abon Ikan Layang (Decapterus sp.) Asal Banda. INASUA: Jurnal Teknologi Hasil Perikanan, 4(1), 255-261.

Sudirman., Kondolayuk, M.L., Sriwahyuningrum, A., Cahaya, I.M.E., Astuti, N.L.S., Tandirenung, W.Y., Rahmi, S., Indrawati, F., Fittriya, N.L., Aziza, N., Wardhana, A dan Hasanah, T. 2023. Metodelogi Penelitian 1. Penerbit Media Sains Indonesia, Bandung.

Sriwana, I.K., Santosa, B., Tripiawan, W. dan Maulanisa, N.F. 2022. Analisis Nilai Tambah Untuk Meningkatkan Keberlanjutan Rantai Pasok Agroindustri Kopi Menggunakan Hayami. Jurnal Integrasi Sistem Industri 9(2): 67-76.

Sudrartono, T. 2019. Pengaruh Segmentasi Pasar terhadap Tingkat Penjualan Produk Fashion Usaha Mikro Kecil.Jurnal Ilmiah Manajemen 10(1): 55-66.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3473

Article Metrics

Abstract view : 126 times
PDF - 48 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .