PENGARUH PERSEPSI PROFESI GURU DAN DUKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT MENJADI GURU PADA MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOREJO
Abstract
This research aims to determine whether there is a positive and significant influence between perceptions of the teaching profession and family support, both individually and as a stimulant, on the interest in becoming a teacher among all Economic Education students at FKIP Muhammadiyah University, Purworejo. The total population of 94 students was taken as a sample of 77 students. Data collection uses a questionnaire method that has been tested for validity and reliability. Data analysis techniques use descriptive analysis, inferential analysis, and classical assumption tests. The results of descriptive analysis show that the perception of the teaching profession is in the good category (51.94%), family support is in the good category (50.64%) and interest in becoming a teacher is in the very good category (84.41%). Based on the results of inferential analysis, it shows that perceptions of the teaching profession have a positive and significant effect on interest in becoming a teacher by 84.27% r = 0.918, t_count= 19.964, sig 0.000). The positive and significant influence between family support and interest in becoming a teacher is 81.72% (r) = 0.904, t_count= 18.156, sig 0.000. There is a positive and significant influence between perceptions of the teaching profession and simultaneous family support of 91.80% (R) = 0.958, F_(calculated) = 413.787 sig 0.000. Meanwhile, 8.20% is influenced by other variables not studied.
Full Text:
PDFReferences
Asnori. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan multidisippliner. Purwokerto: CV Pena Persada Redaksi.
Evi, R. A. (2023). Pengaruh Persepsi Tentang Profesi Guru Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Guru Ekonomi Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2019-2020 Fkip Universitas Jambi (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS JAMBI).
Gunawan, F. (2019). Pengaruh Minat Menjadi Guru, Konsep Diri Dan Status Sosial Ekonomi Terhadap Kepercayaan Diri Berkarir Sebagai Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from https://journal.student.uny.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/1534 3/14849
Julfa, F. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Kepribadian Terhadap Motivasi Serta Implikasinya Terhadap Minat Menjadi Guru Ekonomi (Survey Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016 dan 2017 Universitas Siliwangi) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Kamarullah, H., Marganingsih, A., & Thoharudin, M. (2024). Pengaruh Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di MAN 1 Sintang. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 9(1), 219-228.
Maslikhah, Hidayat, & Marjo, (2022). Pengaruh Dukungan Keluarga Dan Efikasi Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Karir Siswa Smk Negeri. Ilmu dan Budaya, 43 (1),33-44.
Prasasti, A. L. E., & Gufron, M. (2023). Pengaruh efikasi diri dan dukungan keluarga terhadap kematangan karir mahasiswa pendidikan ekonomi universitas bhinneka PGRI. EduCurio: Education Curiosity, 1(3), 740-746.
Privana, S. O., & Kamalia, P. U. (2022). Minat Berwirausaha Mahasiswa Selama Pandemi: Apakah Pendidikan Kewirausahaan dan Ekspektasi Pendapatan Berpengaruh?. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(1), 24-34
Rahmadiyani, S., Hariani, L. S., & Yudiono, U. (2020). Minat Menjadi Guru: Persepsi Profesi Guru, Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP) dan Efikasi Diri. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 5(1). https://doi.org/10.21067/jrpe.v5i1. 4304
Sa’diyah, H., & Hariyadi, S. (2022). Hubungan Dukungan Keluarga Dan Pengambilan Keputusan Karier Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Unnes. Empati: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 9(2), 166-177.
Sedjati, Widhiastuti, & Nusandari, (2023). Stres Kerja, Dukungan Keluarga, Work-Family Conflict Dengan Work-Life Balance, Work Stress, Support Family, And Work-Family Conflict With Work-Life Balance. Reswara Journal of Psychology, 2 (1), 1-14.
Septiara, V. I., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Efikasi Diri, dan Program Pengelolaan Pembelajaran (PPP) terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi 2015 Fakultas Ekonomi UNESA. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(3), 315–318.
Sholichah, S., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh persepsi profesi guru dan efikasi diri terhadap minat menjadi guru. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 187.
Sonata, D. P. (2021). Pengaruh Efikasi Diri, Dukungan Keluarga, Dan Orientasi Masa Depan Terhadap Pengambilan Keputusan Karier Menjadi Guru (Survei pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016 Universitas Siliwangi) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukma, A. N., Karlina, E., & Priyono. (2020). Pengaruh Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta PGRI. Research and Development Journal Of Education, 110-116. https://journal.lppmunindra.ac.id/i ndex.php/RDJE
Tifani, S. S., & Wahjudi, E. (2022). Pengaruh persepsi profesi guru, efikasi diri, lingkungan keluarga, dan teman sebaya terhadap minat menjadi guru mahasiswa prodi pendidikan akuntansi UNESA. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(3), 205-216
UU 14 2005 (2024) Tentang Guru dan Dosen
Widyaningrum, S., & Suratno, I. B. (2022). Pengaruh persepsi siswa tentang profesi guru dan lingkungan keluarga terhadap minat siswa menjadi guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Akuntansi, 16(1), 21-31.
Wulandari, D. (2022). Pengaruh Konsep Diri dan Dukungan Keluarga terhadap Perencanaan Karir Guru Pegawai Negeri Sipil SMA NegeriI 2 Salatiga (Doctoral dissertation).
Zofiroh, F., Wardani, D. K., & Sangka, K. B. (2022). Pengaruh Persepsi Guru dan Lingkungan Keluarga Terhadap Menjadi Guru Ekonomi Dimensiasi Motivasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 10 (3), 173. doi:https://doi.org/10.26740/jupe.v 10n3.p172-180
DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3716
Article Metrics
Abstract view : 163 timesPDF - 50 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .