ANALISIS BUTIR SOAL MATA KULIAH ALGORITMA PEMROGRAMAN

Yasinta Lisa

Abstract


ABSTRACT


This study aims to describe item analysis based on Bloom's taxonomy on the mid-semester test instrument for Programming Algorithms and Data Structures and its relation to student perceptions. The sample of the trial target is the Mid-Semester Test Question for the 2020/2021 Academic Year of the STKIP Persada Khatulistiwa Sintang Computer Education Study Program. The research method uses descriptive quantitative research. The results of the data analysis showed that, the results of the validity test stated that of the 30 questions (90%) there were 27 questions which were declared valid and 3 (10) questions invalid. Test the reliability of the test items obtained in the high category. The difficulty level of the questions ranges from 83.3% (Easy Questions), 10% (Medium Questions), and 6.7% (Difficult Questions). The Distinguishing Power of Questions in the moderate category and the Detractor Index have mostly functioned well. The distribution of cognitive levels is mostly at C1 (50%), C2 (23.3%), C3 (6.7%), C4 (10%), C5 (6.7%), and C6 (3.35) . This result is not proportional for the higher education level.


Keywords: validity; reliability; level of difficulty; discriminatory power; cognitive level; item analysis.


ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan analisis butir soal berdasarkan taksonomi bloom pada instrumen tes tengah semester mata kuliah Algoritma Pemrograman dan Struktur Data dan kaitannya dengan persepsi mahasiswa. Sampel sasaran uji coba yaitu Soal Tes Tengah Semester Tahun Akademik 2020/2021 Prodi Pendidikan komputer STKIP Persada khatulistiwa sintang. Metode penelitian menggunakan penelitian deskriptif kuantitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahwa, hasil uji coba validitas menyatakan bahwa dari 30 soal (90%) terdapat 27 soal yang dinyatakan valid dan 3 (10) soal tidak valid.  Uji Reliabilitas soal tes diperoleh pada kategori tinggi. Tingkat Kesukaran Soal berkisar 83,3% (Soal Mudah), 10% (Soal Sedang), dan 6,7% (Soal Sukar). Daya Pembeda Soal pada kategori cukup dan Indeks Pengecoh sebagian besar telah berfungsi dengan baik. Sebaran tingkatan kognitif sebagian besar berada pada C1 (50%), C2 (23,3%), C3 (6,7%), C4 (10%), C5 (6,7%), dan C6 (3,35). Hasil ini belum proporsional untuk tingkatan Perguruan Tinggi.

 

Kata Kunci: validitas; reliabilitas; tingkat kesukaran; daya pembeda; tingkatan kognitif; analisis butir soal.


Keywords


validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran, daya pembeda, tingkatan kognitif, analisis butir soal.

Full Text:

PDF

References


Arikunto. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Karkal, Y. R., & Kundapur, G. S. (2016). Item analysis of multiple choice questions of undergraduate pharmacology examination in an International Medical School in India. Journal of Dr. NTR University of Health Sciences 5(3) , 183-186.

Kemendikbud. (2013). Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.

Odukoya, J. A., Adekeye, O., & Igbinoba, A. O. (May 2018). Item analysis of university-wide multiple choice objective examinations: the experience of a Nigerian private university. Qual Quant vol. 52, no. 3, , pp. 983-997.

Pijarno, R. (2014). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Pada Materi Bangun. Jurnal Pendidikan Matematika (online), http://fkip.ump.ac.id/index.php/artikelilmiah/summarry/8-pendididikan-matematika/382-analisis-kemampuankoneksi-matematis-pada-materi-bangun-ruang-sisi-lengkung-kelas-ix-smpnegeri-1-sampan .

Purwanto. (2011). Evaluasi hasil belajar. Cetakan ke-2. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ratnawulan, E., & Rusdiana, H. A. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Sudjana, N. (2017). Penilaian hasil proses belajar mengajar, 20th ed. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukardi. (2008). Penilaian dan Pengukuran. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumiati, A., Widiastuti, U., & Suhud, U. (Juli 2018). Workshop Teknik Menganalisis Butir Soal dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMK Cileungsi Bogor. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), E-ISSN: 2580-4332 Vol 2 No 1 , 136-153.




DOI: https://doi.org/10.31932/jutech.v2i1.1234

Article Metrics

Abstract view : 252 times
PDF - 183 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JUTECH : Journal Education and Technology



Creative Commons License
JUTECH: Journal Education and Technology is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.