PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BAGI SISWA KELAS III SDN PENGKOL 01

Kiki Dwi Fani, Veronika Unun Pratiwi, Agus Sri Antana

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of Pancasila Education of third grade students of SDN Pengkol 01 through the application of the Problem Based Learning (PBL) learning model. The background of this research is the low learning outcomes of students due to the dominance of the lecture method which makes students less active in the learning process. The research method used is Classroom Action Research which is carried out in two cycles, each cycle includes planning, implementation, observation, and reflection stages. The results showed an increase in student learning outcomes with an average increase in the completeness of learning outcomes of 65% in cycle I and increased significantly to 85% in cycle II. In conclusion, by using the Problem Based Learning learning model, the learning outcomes of Pancasila Education increased, as evidenced by the increased completeness of student learning outcomes in class III SDN Pengkol 01.



Keywords


Learning Outcomes; Problem Based Learning; Pancasila Education

References


Amira, M. N., & Agustn, I. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Sdn 1 Brengkok. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.

Annury, M. N. (2019). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru melalui Penelitian Tindakan Kelas. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 18(2), 177. https://doi.org/10.21580/dms.2018.182.3258

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Fitriyani, C., & Wibawa, S. (2024). Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Puzzle Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/issue/view/475), 4549–4560.

GITAWATI, M. S., AMELIA, M. A., & SARWI, M. (2022). MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PRESTASI BELAJAR PPKn DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING KELAS III SD KANISIUS KINTELAN 1. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 2(2), 86–91. https://doi.org/10.51878/social.v2i2.1390

Hidayat, A., & Jannah, F. (2021). Implementasi Model Bahimat Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Muatan Pkn. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(2), 31–38.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran Kurikulum Merdeka Jenjang SD. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.

Kusumawati, I. T., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model PBL Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. JURNAL MathEdu, 5(1), 13–18.

Laela, I. N., Badarudin, B., & Prasetianingtyas, K. I. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Pancasila Dalam Kehidupan Di Kelas V Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 17(2), 166. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.19521

Millah, A. S., Apriyani, Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.

Permana, D., Kusdi, I., Salam, M., Iriantara, Y., & Barlian, U. C. (2021). Inovasi Pembelajaran dengan Model Blended Learning di Masa Pandemi Covid-19. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(1), 31–47.

Rahmawati, B., Nurul Aulia, S., Rosdiana, S., Zaenah, Y. I., & Zaenudin, Z. (2023). Isu tentang Jumlah Siklus Penelitian dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(1), 76–84.

Sari, L. A., Khasanah, U., & Sulistyaningsih, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Puzzle di Kelas I Amanah SD Muhammadiyah Kleco 2 Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i2.76179

Septiana, N. (2016). 514-1179-1-Sm. Teknik Tes, Menurut [14], Melibatkan Pemberian Tugas Kepada Siswa Untuk Menilai Perilaku Atau Prestasi Mereka Dan Harus Memenuhi Persyaratan Untuk Mengidentifikasi Perbedaan Kemampuan Secara Konsisten, 4(20), 115–121.

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821

Wati, P., Nusantara, T., & Utama, C. (2024). Efektivitas PjBL-STEM Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 126–143. https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v11i2.4681

Article Metrics

Abstract view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.