PENGEMBANGAN DIORAMA BERBASIS AUGMENTED REALITY (AR) PADA MATERI METAMORFOSIS DALAM MENINGKATKAN SELF REGULATED DAN LITERASI SAINS SISWA SEKOLAH DASAR

Faizannisa Faizannisa, Mohamad Fatih, Ragil Tri Oktaviani

Abstract


This study aims to develop an instructional media in the form of a diorama integrated with Augmented Reality (AR) technology on the topic of metamorphosis, targeting the enhancement of self-regulated learning and scientific literacy among third-grade elementary school students. The research employed a Research and Development (R&D) approach, following the stages of the ASSURE instructional design model. For field implementation, a One Group Pretest-Posttest Design was used as the experimental method. Data collection involved four techniques: pre-development interviews, questionnaires, test instruments, and documentation. The results of media expert validation showed a validity score of 92.6%, categorized as highly valid. Similarly, content expert validation yielded a score of 90%, also considered highly valid. Teacher responses to the developed media were very positive, with an appropriateness score of 94%. Student responses, based on both questionnaire results and test outcomes, indicated a significant improvement in self-regulated learning and scientific literacy. The average N-gain score was 0.4824 for self-regulated learning and 0.6460 for scientific literacy, both classified as moderate improvements. Furthermore, MANOVA test results (Tests of Between-Subjects Effects) revealed a significance value of 0.007 for the self-regulated learning variable and 0.003 for scientific literacy. Since both values are below the 0.05 significance level, it can be concluded that the AR-based diorama media had a statistically significant effect on both variables.

Keywords


augmented reality; diorama media; self-regulated learning; scientific literacy

References


Alfi, C., Fatih, M., Cholifah, N,. Muhammad. (2024). Pengembangan Augmented Reality Book Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Visual Spasial Siswa SD di Kabupaten Blitar. Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual

Alfi, C; & Wibangga,D.S.(2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) dengan Roler Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN 2 Malang. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual,7(4)

Alfi, C; Fatih, M; Islamiyah, Khilyatur ll Izah. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual

Fatih, Mohamad. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matermatika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB (Studi pada Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar). BRILIANT: Jurrnal Riset Dan Konseptual.5(1)

Fatih,M & Alfi,C.(2021). Perngembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi sebagai Upaya Peningkatan kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual.5(1)

Fatih,M.(2018). Perngermbangan Merdia Permberlajaran saintifik berrbasis Murltimerdia Merlaluri Moderl Discoverry Lerarning (sturdi pada Terma Serlamatkan Makhlurk Hidurp Kerlas 6 SDN Kerpanjernkidurl 2 Kota Blitar).Jurrnal Perndidikan: Risert dan Konserptural.2(2)

Kholifah, N, N,. Alfi, C. Fatih, M. (2023). Pengembangan Scrapbook Berbasis Pjbl Materi Kekayaan Budaya Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Iv Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950

Mur’arofah,S.,Fatih,M.,Alfi,C. (2023). Pengermbangan Media Bilasar berbasis Augmented reality untuk Meningkatkan Adversity Quotient Siswa kelas IV SDN Umbuldamar Kabupaten Blitar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.8(1)

Mutoharoh,.et al. (2022). Uji Kelayakan Panduan Praktikum Perkembangan Hewan Berbasis Inkuiri pada Materi Metamorfosis. Jurnal Pendidikan MIPA Volume 12. Nomor 1, Maret 2022 | ISSN: 2088-0294 | e-ISSN: 2621-9166 https://doi.org/10.37630/jpm.v12i1.523

Nina, Q. A., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Augmented Reality Materi Gaya untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 8558–8564. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i11.2597

Purnama, et al. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Materi Metamorfosis Berbentuk Video Animasi Dua Dimensi Pada Sdi Little Camel Mojokerto. Jurnal Seni Rupa, Volume 05 Nomer 03 Tahun 2017, 433-454

R Laili, C Alfi, M Fatih. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Upt Sdn Jatitengah 01 Kabupaten Blitar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. Penelitian dan (2019). Metoder Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yuliani. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik di SMP Islam Medan. Jurnal Pendidikan dan Praktik , v6 n24 hal.116-128 2015




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v11i2.4777

Article Metrics

Abstract view : 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.