DESAIN DIOTRIK BERBASIS AR DALAM MENINGKATKAN LITERASI SAINS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Umi Nur Azizah, Mohamad Fatih, Khoirul Wafa

Abstract


In order to boost fifth-grade primary school pupils' scientific knowledge, the researcher came up with the idea to create a digital learning environment in the form of an electronic model based on Augmented Reality (AR) and created using Natural Scenery material. Using Borg and Gall's development processes as a guide, the research and development (R&D) technique was used in this work. The field study employed a one-group pre-test-post-test experimental design. Data were collected using four techniques: interviews, surveys, experiments and documentation. According to the findings of the learning media trial, the Diorama design received a score of 73% from material experts and 98% from media experts, placing it in the very valid category. As a result, it can be concluded that the developed product is highly practical for use. The Diorama design received a score of 98% from media experts and a score of 73% from material experts, placing it in the very valid category according to the learning media trial results. It may be concluded, therefore, that the developed product is highly practical for use.

Keywords


Electric Diorama Design, suitable for use, learning process

References


Alfi,C.,Fatih,M.,Cholifah,N,.Muhammad.(2024).Pengembangan Augmented Reality Book Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Visual Spasial Siswa SD di Kabupaten Blitar.Jurnal Pendidikan:Riset dan Konseptual.

Alfi,C;Fatih,M&Wibangga,D.S.(2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL)dengan Roler Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN 2 Malang.Jurnal Pendidikan:Riset dan Konseptual,7(4)

Cindiya,Alfi.(2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi Pada Pembelajaran IPA.Jurnal Pendidikan :Riset Dan Konseptual

Fatih,Mohamad.(2020).Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matermatika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB(Studi pada Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar). BRILIANT:Jurrnal Riset Dan Konseptual.5(1)

Fatih, M. (2020). Peningkatan Membaca Pemahaman Melalui Implemantasi Model Talking Stick Dan Media Talking Card Untuk Siswa Kelas 5 Sdn Bendogerit 1 Kota Blitar. Jurnal Pendidikan : Riset & Konseptual, 506-512.

Fatih,M&Alfi,C.(2021).Pemgembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi sebagai Upaya Peningkatan kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan:Riset dan Konseptual.5(1)

Fatih,M.(2018).Perngermbangan Merdia Permberlajaran saintifik berrbasis Murltimerdia Merlaluri Moderl Discoverry Lerarning(sturdi pada Terma Serlamatkan Makhlurk Hidurp Kerlas 6 SDN Kerpanjernkidurl 2 Kota Blitar)Jurrnal Perndidikan:Risert dan Konserptural.2(2)

Fatih, M. (2023). Flip Book Digital Berbasis Augmented Reality Materi Balok dan Kubus Siswa Kelas V SDN Sumberjo 01 Kabupaten Blitar. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 7(3), 524-532.

Fatih,M.(2020). Peningkatan Membaca Pemahaman Melalui Implemantasi Model Talking Stick dan Media Talking Card untuk Siswa Kelas 5 SDN Bendogerit Blitar. . Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 4(3), 524-532.

Fatih, M. (2019). Peningkatan Membaca Pemahaman melalui Strategi Direct Reading Thingking Activities(DRTA) Siswa Kelas VA SDN Bendogerit 1Kota Blitar. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 3(1), 524-532.

Kholifah,N,N..Alfi,C.Fatih,M.(2023).Pengembangan Serapbook Berbasis Pjbl Materi Kekayaan Budaya Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Iv Sd.Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,ISSN Cetak:2477-2143 ISSN Online :2548-6950

Mur'arofah,S.Fatih,M,Alfi,C.(2023).Pengermbangan Media Bilasar berbasis Augmented reality untuk Meningkatkan Adversity Quotient Siswa kelas IV SDN Umbuldamar Kabupaten Blitar. Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.8(1)

Sinaga, Y. M., dan Soesanto, R. H. 2022. Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845-1857.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v11i2.4860

Article Metrics

Abstract view : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.