PENGARUH CELEBRITY ENDORSEMENT DAN BRAND IMAGE TERHADAP MINAT BELI KONSUMEN PADA SCARLETT WHITENING

Feiny Hutabarat, Defia Riski

Abstract


The large number of beauty products in Indonesia can increase competition between the cosmetics industry. Therefore, companies compete to control market share and develop marketing strategies to increase consumer buying interest. The aim of the research is to determine and analyze the influence of Celebrity Endorsement and Brand Image on the impulse purchase interest of consumers for Scarlett Whitening products in Bandarlampung. This type of research is quantitative with a descriptive analysis method. The sampling technique in the research used purposive sampling. The data collection method uses a questionnaire and variable measurement uses four Likert scales. The sample in this study was 120 respondents. The data analysis techniques used include validity and reliability tests. The data analysis used is multiple linear regression analysis and hypothesis testing in the form of T Test, F Test and Coefficient of Determination Test. The research results show that simultaneously, the Celebrity Endorsement and Brand Image variables have a positive and significant effect on Purchase Interest in Scarlett Whitening in Bandarlampung. Partially, the Celebrity Endorsement variable has a significant influence on Purchase Interest and the Brand Image variable also has a significant influence on Purchase Interest.

Keywords


Celebrity Endorsement; Brand Image; Buying Interest; Scarlett Whitening

Full Text:

PDF

References


Arianty, N., & Andira, A. (2021). Pengaruh Brand Image Dan Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 39-50.

Dhaefina, Z., AR, M. N., Pirmansyah, P., & Sanjaya, V. F. (2021). Pengaruh Celebrity Endorsement, Brand Image, dan Testimoni terhadap Minat Beli Konsumen Produk Mie Instan Lemonilo pada Media Sosial Instagram. Jurnal Manajemen, 1(1), 43-48.

Fatmalawati, D. S., & Andriana, A. N. (2021). Pengaruh Citra Merek, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Pembelian Ulang Kosmetik PT. Paragon Technology and Innovation. JMB: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 10(1).

Fernandi, E. Y., & Farida, S. N. (2022). Pengaruh Celebrity Endorser dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(3), 547-556.

Hidayaty, N., Ginting, G., & Kurniawati, K. (2022). Pengaruh Relationship Quality, Brand Experience dan Desain Produk dengan Minat Beli sebagai Variabel Intervening terhadap Keputusan Pembelian Produk Peralatan Rumah Tangga. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(1), 138-156.

Kurniawati, L. M. (2019). Effect of Product Quality and Brand Equity On Buying Interest. Journal of Digital Marketing and Halal Industry, 1(1), 75-82.

Muzdalifah, L., & Ilmiah, H. (2020). Pengaruh Testimoni dan Daya Tarik Instagram terhadap Keputusan Pembelian: (Studi pada Lsinta Muslim Wedding). Greenomika, 2(2), 105-113.

Ningsih, T. S., & Putri, S. L. (2020). Pengaruh Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Produk Erigo Melalui Instagram). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 22(2), 348-357.

Nur Rahma, A. N., Firdaus, V., & Sari, D. K. (2024). Pengaruh Brand ambassador, Brand image, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen Produk Skincare Scarlett Whitening di Sidoarjo. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(2), 3275-3292.

Putri, R. M., & Istiyanto, B. (2021). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Dan Celebrity Endorser Tehadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening (Studi Kasus Pada Perempuan Di Surakarta). Jurnal ekobis dewantara, 4(2).

Rahmawati, M., & Lestari, S. P. (2020). Pengaruh Penggunaan Selebgram (Celebrity Endorser Instagram) Terhadap Minat Beli Konsumen Secara Online Pada Media Instagram (Survei Pengguna Aktif Sosial Media Instagram pada Followers Akun@ mia_raaa). Jurnal Ekonomi Perjuangan, 2(2), 138-153.

Rosiana, Y., & Purwanto, S. (2022). Pengaruh Selebritis, Gambaran Merek dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Pembalut Wanita Merek Laurier. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(2), 185-195.

Rosita, D., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh Celebrity Endorser Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Wardah Pada Konsumen Mahasiswa. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(4), 494-505.

Syarofi, M., Rusmini, R., & Sa’diyah, H. (2022). Pengaruh Harga Produk Dan Faktor Budaya Terhadap Minat Beli Masyarakat Pada Pasar Baru Kecamatan Kencong Jember. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 10(1), 252-261.

Soeprapto, H. (2018). Analisa Pengaruh Celebrity Endorsement Credibility Pada Iklan Pocari Sweat Terhadap Brand Image dan Attitude Towards The Brand. Jurnal Strategi Pemasaran, 5(2), 1-6.

Tamonsang, M., & Putri, Y. D. A. (2023). Pengaruh Celebrity Endorser dan Electronic Word Of Mouth Terhadap Minat Beli dengan Brand Image Sebagai Variabel Mediasi Pada Produk Skincare Scarlett Whitening di Kota Surabaya. Ratio: Reviu Akuntansi Kontemporer Indonesia, 4(2), 89-101.

Wardani, D. S. D., & Maskur, A. (2022). Pengaruh Celebrity Endorser, Citra Merek dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Scarlett Whitening (studi kasus pengguna Scarlett Whitening). Jesya (Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah), 5(2), 1148-1160.

Wijaya, E., & Octafilia, Y. (2022). Pentingnya brand image produk: Kajian pada produk Scarlett Whitening. Maker: Jurnal Manajemen, 8(2), 172-183.

Wirastri, R., & Utami, A. R. (2022). Peran Celebrity Endorsement Tehadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening. Jurnal Industri Kreatif dan Kewirausahaan, 5(2).

ZAP. (2021). ZAP Beauty Index 2021 | 1. ZAP Beauty, 1–37.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i1.3316

Article Metrics

Abstract view : 533 times
PDF - 246 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .