PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBANTUAN SOFTWARE CONSTRUCT 2 PADA MATERI JURNAL PENYESUAIAN PERUSAHAAN DAGANG

Afifatur Rochmah, Moh Danang Bahtiar

Abstract


The increasingly advanced era of education requires teachers to be able to use the right technology to improve the quality of learning, motivate students, and create a pleasant learning atmosphere. One way is to develop interactive learning media with the help of construct 2 software. The purpose of this development research is to produce interactive learning media products based on applications and websites on the material of trade company adjustment journals that are feasible to use and test their effectiveness on learning outcomes. This type of research is development research with the ADDIE development model. The subjects of this study were material experts, media experts, linguists and students of class XI Accounting at SMK Negeri 4 Surabaya. Questionnaires and tests were used as research instruments. The feasibility results of the material expert validation were obtained at 91%, media experts at 91%, linguists at 98% and the field trial resulted in a student response of 98%. In testing the effectiveness, it can be seen that there are differences in learning outcomes between the control class without the use of media and the experimental class with the use of media. From these results it can be concluded that interactive learning media is feasible and effective to use in the learning process.

Full Text:

PDF

References


Ardiani, K. E. (2022). Multimedia Pembelajaran Interaktif Berorientasi Teori Belajar Ausubel pada Muatan IPA Materi Sumber Energi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 26-35.

Arifiyani, C. A., & Susanti, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Pengamatan pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga/Pemerintah Kelas XI Akuntansi di SMK Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 8(3), 103-112.

Hapsari, Dinah Irfani Safaras, and Syariful Fahmi. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android pada Operasi pada Matriks. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika 7(1): 51. doi:10.24853/fbc.7.1.51-60.

Hayati, R. (2024). Bab 5 Evaluasi Dan Penilaian Pembelajaran. Pendidikan Profesi Keguruan, 69.

Lestari, N., & Wirasty, R. (2019). Pemanfaatan multimedia dalam media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan minat belajar siswa. Amaliah: jurnal pengabdian kepada masyarakat, 3(2), 349-353.

Manurung, M. R., Caska, C., & Sari, F. A. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jurkami), 8(1), 140-149.

Muhtasyam, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Game Edukasi Berbasis Android Dengan Bantuan Software Construct 2 Pada Materi Aljabar (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Putri, D. N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(2), 363-374.

Putri, D. A., & Pratiwi, V. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif DIGITAX (Digital Tax Administration Media) Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 10(2), 94-105.

Rayanto, Y. H. (2020). Penelitian Pengembangan Model Addie Dan R2d2: Teori & Praktek. Lembaga Academic & Research Institute.

Riduwan. 2019. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan Dan Peneliti Pemula. Bandung: ALFABETA

Safira, A. D., Sarifah, I., & Sekaringtyas, T. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web articulate storyline pada pembelajaran IPA di kelas V sekolah dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 237-253.

Syam, Beby Meidhita, and Nur Izzati. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Construct 2 Pada Materi Relasi Dan Fungsi Untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep) 4(2): 114. doi:10.24036/jep/vol4-iss2/498.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif Dan R&D (Ke-2). Alfabeta, Bandung.

Sudiarjo, A., & Sumaryana, Y. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Kimia Alkana Berbasis Android. Informatics and Digital Expert (Index), 5(1), 37-43.

Sulistyorini, and Agung Listiadi. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Ispring Suite 10 Berbasis Android Pada Materi Jurnal Penyesuaian Di SMK.†Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4(2): 2116–26. doi:10.31004/edukatif.v4i2.2288.

Wulansari, A. D., & Sujatmiko, B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Menggunakan Pjbl Untuk Mengukur Kompetensi Pemrograman Pada Mata Pelajaran Pemrograman Berbasis Objek (Studi Kasus: SMKN 2 Surabaya). IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 9(2), 9-17.

Yuliananda, Q. P., & Sakti, N. C. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website dalam Bentuk Google Sites untuk Peserta Didik Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(2), 15-28.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3640

Article Metrics

Abstract view : 80 times
PDF - 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .