PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PILAR TAX BERBASIS WEBSITE MENGGUNAKAN SMART APPS CREATOR PADA ELEMEN PERPAJAKAN

Nur Haliza, Vivi Pratiwi

Abstract


This research was carried out with the aim of describing the media development process, the suitability of the media and students' responses regarding the use of the learning media developed, namely interactive learning media based on website using SAC (Smart Apps Creator) on TAX elements for class XI. This interactive learning media is called PILAR TAX (Smart in Learning taxes). This research uses the ADDIE development model including analysis, design, development, Implementation, dan evaluation. Stesting objects and application of media-based learning website is a class XI student in Financial and Institutional Accounting.  The research results show that the development of interactive learning media is based on website on the tax element, the assessment from material experts was 91.8% in the "Very Appropriate" category, the media expert's assessment was 94% in the "Very Appropriate" category and the language expert's assessment was 96% in the "Very Appropriate" category. Meanwhile, the response of students after using learning media was 96% with the criteria "Very Good". This shows that the interactive learning media product PILAR TAX (Smart Learning Tax) is very suitable for use during the learning process.

Full Text:

PDF

References


Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2(1), 18–25.

Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111–117. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6291

Anam, S., & Septiliana, L. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Autoplay untuk Menunjang Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(3), 1228. https://doi.org/10.35931/am.v7i3.2502

Banarsari, A., Nurfadilah, D. R., & Akmal, A. Z. (2023). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan Pada Abad 21. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(1), 459. https://doi.org/10.20961/shes.v6i1.71152

Dian, P., & Gede, S. (2023). GENTA HREDAYA Volume 7 No 2 Oktober 2023. Genta Hredaya, 7(2), 17–27. https://doi.org/10.55115/gentahredaya.v7i2.3573

Ferlianti, S., Nurbani, A. R., Rusdiana, D., & Suwarma, I. R. (2022). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif SAC (Smart Apps Creator) pada MATERI Tekanan Hidrostatis. Jurnal Pendidikan Indonesia (Japendi), 3(1).

Handayuni, D., & Zainil, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator pada Materi Perkalian dan Pembagian Bilangan Desimal di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar (e-JIPSD), 11(1), 2023. http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v11i1

Indahul Islami, & Febrina Dafit. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Kelas V Sdn 83 Pekanbaru. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 1049–1059. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1338

Kuntari, S. (2023). Pemanfaatan Media Digital dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 2, 90–94. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v2i0.1826

Mulyana, C., Ramdani, A. F. Z., & Nur’ainiyah. (2023). Analisis Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 12 Bandung. Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 1–14. https://doi.org/10.51729/81108

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23–33. https://doi.org/10.47200/intersections.v6i1.589

Ningrum, A. R., & Suryani, Y. (2022). Peran Guru Penggerak dalam Kurikulum Merdeka Belajar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 219. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i2.5432

Peprizal, & Syah, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Pada Mata Pelajaran Instalasi Penerangan Listrik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 455–467. http://repository.untad.ac.id/3668/

Prasetio, I., & Musril, H. A. (2021). Jurnal Manajemen Informatika Perancangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator 3. Jumika, 8(2), 91–100.

Pratiwi, V., Bachtiar, D., & Hardini, H. T. (2019). Jurnal Pendidikan Vokasi MAKSI untuk pembelajaran akuntansi berbasis ICT di SMK. 9, 185–196.

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik. Publikasi Pendidikan, 10(3), 189. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i3.15275

Rambe, A., Erni, E., & Simanulang, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator Pada Mata Pelajaran Pembuatan Hiasan Busana Kelas XI SMK Pemda Lubuk Pakam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 14120–14129. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.5130

Riduwan. (2018). Skala Pengukuran Variabel - variabel penelitian (Alfabeta, Ed.).

Saputri, H. A., Bella, S., Zulhijrah, Z., & Prastowo, A. (2024). Dinamika Implementasi Kurikulum Merdeka: Perspektif Guru Sekolah Dasar. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 681. https://doi.org/10.35931/am.v8i2.3468

Winata, W., Suryadi, A., Suradika, A., Ansharullah, & Widhanarto, G. P. (2022). Paradigma Baru Kurikulum Program Studi Teknologi Pendidikan Di Indonesia. Perspektif, 1(4), 321–325. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i4.89




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3650

Article Metrics

Abstract view : 69 times
PDF - 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .