IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK (PSP) TAHUN 2021 DI SDN 23 MENYUMBUNG KABUPATEN SINTANG, KALIMANTAN BARAT

Jumardi Budiman, Muhammad Irfan, Tira Maya Maisesa Malino

Abstract


The purpose of this study is to describe the implementation of the “Program Sekolah Penggerak†(PSP) in 2021 at SDN 23 Menyumbung, Sintang Regency. The research method used is a qualitative study in the form of school ethnographic research. The subjects of this study were principals, teachers, students and representatives of parents of students at SDN 23 Mengumbung. Data collection techniques in the form of observation, interviews and document studies. Data collection tools in the form of observation guidelines, interview guidelines and supporting documents. Data analysis techniques are data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of the study show that: 1) the leadership competence of principals has increased in terms of designing policy directions, managing human resources, designing school budgets and building partnerships with stakeholders after PSP intervention; 2) There is an adaptation to changes in teacher performance in the learning process, namely the teacher guides students more intensively in class and uses media so that students understand the material more easily; 3) Several internal factors that support the initial change in the implementation of PSP at SDN 23 Contributing, namely: the attitude, commitment and managerial competence of the principal, the teacher's performance and positive response to changes in education policy, parental support through the school committee, and school conditions that can relate to electricity and internet network. Meanwhile, external factors are the socio-economic-cultural conditions of the community, support from industry and local government and support for local government policies.

Full Text:

PDF

References


Agustina, N. E. (2019). Implementasi Program Sekolah Berbasis Ramah Anak untuk Menguatkan Nilai Panca Karakter Siswa. Ilmu Pendidikan Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 4(2), 79–92. https://doi.org/10.17977/um027v4i22019p079

Hastowo, A. T., & Abduh, M. (2021). Analisis Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah Dalam Implementasi Pembelajaran Daring. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3).

Mariana, D. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Efektivitas Sekolah Penggerak dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3). https://blog.kejarcita.id/tentang-program-sekolah-penggerak

Mulyadi, Y., & Wikanengsih, W. (2022). Implementasi Keterampilan Berbahasa Memirsa Dalam Capaian Pembelajaran Kurikulum Prototipe Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Pada Program Sekolah Penggerak. Semantik, 11(1), 47. https://doi.org/10.22460/semantik.v11i1.p47-60

Patilima, S. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0.â€

Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(02), 120–126.

Ritonga, R., Hamid, A., Maulana Harahap, A., & Harahap, R. (2022). Penguatan Kompetensi Sosial-Emosional Bagi Kepala Sekolah Penggerak Melalui Kegiatan Lokakarya. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1).

Santika, I. G. N. (2017). Kepala Sekolah Dalam Konsep Kepemimpinan Pendidikan: Suatu Kajian Teoritis. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya, 7(1).

Satriawan, W., Santika, I. D., & Naim, A. (2021). Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah Dalam Kerangka Inkuiri Apresiatif. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(1). https://doi.org/10.24042/alidarah.v11i1.7633

Sherly, Herman, Halim, F., Dharma, E., Purba, R., Sinaga, Y. K., & Tannuary, A. (2021). Sosialisasi Implementasi Program Profil Pelajar Pancasila Di Smp Swasta Sultan Agung Pematangsiantar. JUBAEDAH: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah, 1(3). https://doi.org/10.46306/jub.v1i3

Sudarmanto. (2021). Pengaruh Komunikasi Kepala Sekolah Terhadap Keterlaksanaan Kepemimpinan Sekolah Pada Program Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(4), 462–472.

Wibawani, D. T., Wiyono, B. B., & Benty, D. D. N. (2019). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Perubahan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. JAMP: Jurnal Adminitrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(4), 181–187. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/

Wijaya, A., Mustofa, Moh. S., Husain, F., Ramadhani, S., & Khomsa, F. N. (2020). Sosialisasi Program Merdeka Belajar dan Guru Penggerak Bagi Guru SMPN 2 Kabupaten Maros. Jurnal Puruhita, 2(1).

Naskah Akademik Program Sekolah Penggerak, Pusat Penelitian Kebijakan Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan (2020).




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v8i2.1581

Article Metrics

Abstract view : 1421 times
PDF - 929 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.