PENGEMBANGAN MEDIA SCRAPBOOK DENGAN DESAIN “KATA TANYA†UNTUK MELATIH KEMAMPUAN MEMBACA LANJUTAN PESERTA DIDIK DI KELAS IV SEKOLAH DASAR

Setiana Putri, Odien Rosidin, Rina Yuliana

Abstract


This research aims to develop a Scrapbook learning media product with a "question word" design to train advanced reading skills in Theme 2 Subtheme 1 Learning 1 class IV elementary school material. The place of research was carried out at Sentul 4 Serang State Elementary School. The subjects of this development research is grade IV. The research model used is the Research & Development model which has been modified with 6 steps, i.e, analyzing potential and problems, collecting data, designing product designs, validating product designs, revising product designs, and product trials (limited trials). Researchers collected data using preliminary study techniques, interviews, observation, questionnaire collection and documentation. This scrapbook media has passed the validation stage by six experts by getting an overall score of 86.6 in the very worthy category. The overall score was obtained from an average accumulation of 84% for media experts, 84% for language experts and 92% for material experts with a very decent category from the three expert assessments. The trial was carried out on class IV students by collecting questionnaires and getting a satisfaction score of 97.8% in the very good category. It can be concluded that the development of scrapbook media with a "question word" design to train advanced reading skills is declared feasible for development and use by fourth grade elementary school students.

Full Text:

PDF

References


Abdul, Majid. 2012. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Rosda Karya.

Ahmad, Shaleh. 2011. Pendidikan dan Masyarakat. Yogyakarta: Sabda Media.

Ahmad, Susanto. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta:Prenadamedia Group.

Alfian, 2019. “Pengembangan Media Scrapbook Pembelajaran Tematik Tema 6 Merawat Hewan dan Tumbuhan Subtema 1 Hewan di sekitar pada Peserta Didik Sekolah Dasarâ€. Skripsi Universitas Muhammadiyah Malang.

Al-Tabany, Trianto. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Kontektual. Jakarta: Kencana.

Amnah Nur Afifah, 2015. “Media Scrapbook sebagai Jurnal Refleksi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitifâ€.Jurnal UNESA.

Ananda, Galuh Suasari. (2017). Pengembangan Media Scrapbook pada Pembelajaran IPS Roda Jelajar Indonesia Untuk Kelas V SD Negeri Wonosari Baru Gunung Kidul, Skripsi pada Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Pendidikan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 2017.

Dewita, Tiara. (2015). pengembangan media pembelajaran menulis puisi berbasis lectora inspire dengan metode self directed learning untuk siswa kelas viii smp negeri 3 jetis Bantul.

Dewi, Yuliana et al,2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasarâ€.Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol 9, No. 1.

Dimyati danMudjiono. (2015).Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ihsan, Fuad. (2003). Dasar-dasar Kependidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Iqbal H.S, Suriningsih. (2021). Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak-Kanak. Diakses dari http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal Vol.4 No.2 (2021) 291- 303.

Izzatunnisa, Najla Nisrina. (2019). Pengembangan roda angka sebagai media Scrapbook pada pembelajaran tematik bagi peserta didik kelas III sd/mi.Studi Guru dan Pembelajaran. 2 (1), 40-49.

Murjainah. (2016). Pengembangan Digital Scrapbook Pembelajaran Geografi dengan Kompetensi Dasar Menganalisis Kecendrungan Perubahan Litosfer di Muka BUmi di Kelas X Sekolah Menengah Ke atas. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.

Narutama, Y. A. (2022). Pengembangan Media Scrapbook “Petualangan Luar Angkasa†Materi Tata Surya Untuk Siswa Sekolah Dasar. Journal Basic of Education (AJBE), 11-23.

Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: BPFE.

Payuk, Rispa. (2019). Pengembangan media sebagai Scrapbook sebagai media pembelajaran picture and picture pada materi Plantae untuk kelas X SMA Skripsi 2019. Universitas Sanata Dharma. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Rahmawati, Daryanto. (2015) Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Penerbit Gavamedia.

Sanjaya. (2015). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Setiawan, Andi. (2017). Belajar dan Pembelajaran (hal. 9). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Simbolon, Redina. (2019). Penggunaan Media Scrapbook untuk kemampuan membaca anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda). Volume 02, Nomor 02, September 2019, Hal. 66 -71 http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda

Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Cetakan Keenam. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kunatittif kualitatif dan R dan D. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata, Sumadi. (2016). Metode penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Tirtarahardja, Umar. (2008). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Trianto. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenamedia Group.

Yusti & Arifa. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Mentari Pustaka.

Purwanto. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Riduwan.(2009). Metode dan Teknik Penyusunan Proposal Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Sanjaya, W. (2013). Penelitian Pendidikan, Jenis, Metod, dan Prosedur. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Sanjaya, W. (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta : Prenamedia Group

Sardiman. (2011). Interaksi Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : IKIP SMG Press.

Sudjana, N. (2015). Media Pengajaran. Bandung : Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suharsimi, A. (2012). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v9i2.2387

Article Metrics

Abstract view : 288 times
PDF - 229 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.