PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENTARI TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS KELAS IV SEKOLAH DASAR

Anggita Shahida Putri, Lovika Ardana Riswari, Much Arsyad Fardani

Abstract


This study aims to develop MENTARI learning media (E-Module in the Form of Flipbook Maker Flat Buildings Based on Ethno-Mathematics) for the Mathematical problem-solving abilities of grade IV SD 1 Mejobo. Flipbook maker media can present learning materials in the form of words, sentences, pictures, and animations which can be equipped with colors. This study applied a research and development approach. The data collection instruments were interview, observation, documentation, and test methods, with quantitative data analysis techniques. Quantitative data analysis through validation data analysis, normality tests, and N Gain Tests. The normality test of pretest and posttest data is normally distributed, because the pretest significance is 0.209>0.05 and the posttest significance is 0.917>0.05. In this test, the N-Gain results obtained were an average increase of 0.69 with the "moderate" category. The conclusions of this study are: (1) the average score of the material validity test is 93% also with the "very feasible" feasibility category; (2) Based on the questionnaire responses from 15 fourth grade students, the average score was 92% with the category "very appropriate"; (3) the average N-Gain percentage was 69.20% with the effectiveness interpretation criteria of "quite effective".

Full Text:

PDF

References


Amaliyah, F., & Santoso, D. A. (2022). Sytematic Literatur Review: Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar Melalui Problem Based Learning Berbantuan Modul. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis Universitas Muria Kudus (Vol. 1, No. 1, pp. 188-195).

Ananta, A. F. Q., Khairani, F., Andriyani, R., Ismail, B. N., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic Literatur Review: Media Pembelajaran Berbasis Digital pada Mata Pembelajaran Matematika. Pojok Guru: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 133-144.

Anasti, R., Anasta, L., Harnovinsah, L.O. (2022). Sukses Menyelesaikan Skripsi dengan Metode Penelitian Kuantitatif dan Analisis Data SPSS (hal. 1–200). Salemba Empat.

Aryani, V., Fajrie, N., & Kironoratri, L. (2023). Pengembangan Media E- story Book Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Dongeng Sastra Anak Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 1939–1954.

Aperta, M., & Amini, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Terpadu Bebasis Kvisoft Flipbook Maker Pro di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1025-1032.

Tyas, Y.C., Fardani, M. A., & Kironoratri, L. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Model Make A Match Berbantuan Media Kartu Kata. Jurnal Papeda; Vol, 6(1) 78-87.

Fardani, M. A., Rohmah, F., & Fajrie, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pokja (Poster Aksara Jawa) Untuk Pengenalan Aksara Jawa Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(4), 423- 432.

Fardani, M. A., Wiranti, D. A., Ismaya, E. A., & Kumala, D. (2023). Pengembangan Media Raja Caraka Untuk Pembelajaran Membaca Aksara Jawa. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(5), 533-542.

Fardani, M. A., Kironoratri, L., & Utami, P. R. (2022). Penggunaan Modul “Aksi Sekolah” sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Baca Tulis Peserta Didik SD. DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 71-76.

Fatkhurohman, F. (2020). Pengembangan Media E-Modul Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Kompetensi Basic Standard Tools Di Smk Negeri 2 Kendal (Development of E-Module Media To Improve Students ’Understanding of Basic Standard Tools Competency in Smk Negeri 2 Kendal). Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 20(2), 61–65.

Ermawati & Riswari. (2023). Sumber & Media Pembelajaran di SD. Kudus: Badan Penerbit Universitas Muria Kudus.

Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android berbantuan smart apps creator dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1745-1756.

Muzdalifah M. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Team Quiz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik 11 Parepare. IAIN Parepare, 39– 58.

Muzdalifah M. (2020). Efektivitas Penggunaan Metode Team Quiz Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik 11 Parepare. IAIN Parepare, 39–58.

Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pretest and Posttest. Jurnal Pendidikan Matematika, Universitas Mataram, November, 596– 601.

Ramadanti, E. C. (2021). Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Mi Muhammadiyah Krajan Kecamatan Pekuncen Tahun Pelajaran 2020/2021 (Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Negeri Purwokerto (Indonesia)).

Riswari & Ermawati. (2023). Penalaran & Pemecahan Masalah Matematis. Kudus : Badan Penerbit Universitas Muria Kudus.

Riswari, L. A., Fitriani, D. A., Fitriyani, D. E., Widyastuti, D., & Assakhiy, H. P. (2023). Pengaruh Media Potol Bilangan Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 180-187.

Riswari, L. A., Nugroho, F. A. W., & Susanti, O. I. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Ibtidaiyah Pada Materi Bangun Datar. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (Jp2ms), 7(2), 181-191.

Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2020, October). Pengaruh Problem Based Learning Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. In prosiding seminar dan diskusi pendidikan dasar.

Riswari, L. A., Mukti, L. I., Tamara, L. F., Hapsari, M. A. P., & Cahyaningrum, D. A. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah Matematis pada materi pecahan siswa kelas III SDN 2 Karangrejo. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 188- 194.

Riswari, L. A., Sari, N. W., & Anjani, S. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Soal Cerita Materi Operasi Bilangan Bulat Kelas 1 Sekolah Dasar Di Desa Paren. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 1-10.

Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran ADDIE. Integrasi Pedati Di Smk Pgri Karisma Bangsa Sebagai Pengganti Praktek Kerja Lapangan Dimasa Pandemi Covid-19.

Sa’diyah, K. (2021). Pengembagan E- Modul Berbasis Digital Flipbook Untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh Di Sma. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1298–1308.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Jakarta: Alfabeta.

Waty, E., Maisaroh, S., & Pangestuti, R. (2023). Karya Tulis Ilmiah : Teori & Panduan Praktis Penulisan Karya Ilmiah (hal. 1– 278). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Widiana, I. W. (2022). Peningkatan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 1-10.

Yulaika, N. F., Harti, & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jpeka: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 67–76.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i2.3783

Article Metrics

Abstract view : 94 times
PDF - 53 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.