Improving grade xi students' learning outcomes in sensory system through discovery learning

Johanes Juan Yutama Putra, Susanti Pudji Hastuti, Andreas Binar Aji Sukmana

Abstract


 

The sensory system is a sub-chapter of the Coordination System which is difficult to understand if you only study orally. For this reason, a learning model and teaching and learning activities are needed to support the improvement of learning outcomes. Classroom Action Research (PTK) with the spiral model from Kemmis and Mc Taggart using 2 cycles with each cycle consisting of 2 meetings is one of the solutions to overcoming class problems. The increasing result of learning outcomes was analyzed by evaluating the effectiveness of the N - Gain formula. The research subjects were students of class XI MIPA 3 at SMAN 1 Ampel, Centra Java. learning outcomes in each cycle have increased with the results in cycle 1 was 0.79 and cycle 2 was 0.75. The discovery learning model and experiments with the simple practical can improve student learning outcomes, in cycle 1 from 53 to 90, and in cycle 2 from 48 to 87. The use of the discovery learning model toward student learning outcomes runs effectively with the significance category of N – Gain values from each cycle in the high category

 


Full Text:

PDF

References


Agusriyalni, Z., Idrus, I., & Yennita, Y. (2021). Penerapan model discovery learning pada materi sistem koordinasi untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 5(1), 31-39.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.

Astari, F. A., Suroso, S., & Yustinus, Y. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Discovery Learning Dan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar I Siswa Kelas 3 Sd. Jurnal Basicedu, 2(1), 1–10. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i1.20

Batubara, I. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Pengembangan Silabus Pembelajaran Matematika Pada Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(2), 13. Retrieved from https://doi.org/10.30596/jppp.v1i2.4948

Daniah, D. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah Pada Praktikum Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7178

Edi, S., & Rosnawati, R. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika Model Discovery Learning. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(2), 234. Retrieved from https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i2.3604

Hopkins, D. (2022). Panduan Guru: Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) (4th ed.). Pustaka Belajar.

Indrawati, E. S., & Nurpatri, Y. (2022). Problematika Pembelajaran IPA Terpadu (Kendala Guru Dalam Pengajaran IPA Terpadu). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 226–234. Retrieved from https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.31

Khaerani, H. S., Utami, D. S., & Mursali, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Journal of Banua Science Education, 1(1), 35-42. Retrieved from https://doi.org/https://doi.org/10.20527/jbse.v1i1.2

Kusuma, R. N. (2020). Modul Pembelajaran SMA Biologi Kelas XII. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lisnawati, S., & Siregar, H. (2018). Pengaruh Self Assessment Terhadap Hasil belajar Penelitian Tindakan Kelas Dan Penulisan Artikel Pada Bidang Pendidikan Agama Islam. Pendidikan Islam, 9(2), 195–210. Retrieved from https://doaj.org/article/4958bbbb50ba415abea68db2b6117383

Maharini, Gumono, & Arifin, M. (2020). Deskripsi Model Pembelajaran Discovery Kurikulum 2013 Dalam Materi Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Universitas Bengkulu Korespondensi : maharini2212@gmail.com PENDAHULUAN Salah satu tuntutan dan tantangan yang dihadapi dunia pendidikan pada saat ini. Jurnal Ilmiah Korpus, 4(3), 314–323.

Masril, M., Hidayati, H., & Darvina, Y. (2018). Penerapan Discovery Learning Berbantuan Virtual Laboratory Untuk Meningkatkan Kompetensi Fisika Siswa Sma. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1). Retrieved from https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.160

Muamar, R. M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa pada Pelajaran Biologi di Kelas X IPA1 SMA Negeri 2 Peusangan. Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Humaniora, 7(2337–8085), 158–164. Retrieved from https://doi.org/https://doi.org/10.32672/jsa.v7i2

Nisak, N. Z. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Biologi untuk Siswa SMA Ditinjau dari Tingkat Kesulitan Materi, Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi, dan Keaktifan Belajar Siswa. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 1(2), 128. Retrieved from https://doi.org/10.30998/edubiologia.v1i2.9629

Nufus, H. (2021). Penggunaan Lingkungan Sekolah sebagai Laboratorium IPA untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII MTs. Al-Islahussibyan Dopang Gunung Sari. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(1), 44–55. Retrieved from https://doi.org/10.53299/jagomipa.v1i1.30

Patmawati, D., Ws, R., & Halimah, M. (2018). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Jenis-Jenis Pekerjaan di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 308–316. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Popham, W. J. (2011). Classroom Assessment: What Teachers Need to Know (Second Edition) (8th ed.). Pearson Education, Inc. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.2002.tb01136.x

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. Retrieved from https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Purnama, S., Pratiwi, H., & Rohmadheny, S. P. (2020). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. PT Remaja Rosdakarya.

Rahmah, Y., Nasir, M., & Azmin, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran 5E Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas VIII SMP Negri 6 Kota Bima. Oryza: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 40-46.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpbio.v8i2.2851

Article Metrics

Abstract view : 117 times
PDF - 48 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.