PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN INTERAKSI SOSIAL PESERTA DIDIK DENGAN LATAR BELAKANG KELUARGA BROKEN HOME DI KELAS 3 SD AL-ISLAM PENGKOL JEPARA

Dwiyana Puji Lestari, Syailin Nichla Choirin Attalina, Erna Zumrotun

Abstract


This research aims to reveal the role of teachers in enhancing social interaction among students from broken homes at third grade in SD Al-Islam Pengkol Jepara. This study employs a qualitative case study approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The findings indicate that teachers play a crucial role in improving the social interaction of these students through interactive methods, changes in seating arrangements and group assignments. A personal approach and emotional support from teachers help build students' self-confidence. Teachers also teach ways to resolve conflicts constructively and encourage active participation. With appropriate and consistent support, students from broken homes can adapt more easily and thrive in a supportive school environment.

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2020). Pembelajaran Kontekstual Dan Kontruktivisme Dalam Pendidikan Dasar. Bandung: Refika Aditama.

Ardini, P.P., & Lestariningrum, A. (2018). Definisi Bermain, Bermain & Permainan Anak Usia Dini. In Adjie Media Nusantara

Anggita, M. F., & Abduh, M. (2023). Bagaimanakah Aktivitas Belajar Siswa Sekolah Dasar Berlatar Belakang Keluarga Broken Home. 6(3), 1082–1091. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6769

Arman. (2015). Buku Ajar Ilmu Sosial dan Budaya Dasar. Deepublish.

Daulay, N., Maritza, S. D., Abdillah, R. F., & Amanda, S. (2023). Peran Guru Bk Untuk Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Broken Home Di Smp Islam Al-Ulum Terpadu Medan. 8(3).

Hartati, S., Nugraha, A. H., & Putra, P.K. (2020). Pengaruh Permainan Edukatif Terhadap Motivasi Belajar Dan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 45-56.

Hasanah, U. (2019). Pengaruh perceraian orangtua bagi psikologis anakHasanah, Uswatun. “Pengaruh Perceraian Orangtua Bagi Psikologis Anak†(2019). Analisis Gender Dan Agama, 2(1), 19–24. http://dx.doi.org/10.31958/agenda.v2i1.1983

Hendriana, D. (2021). Peran Komunikasi Personal Guru Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Dan Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(1), 78-90.

Jumiati, T., Romas, M. Z., & Rohyati, E. (2021). Hubungan Pola Asuh Demokratis Dengan Interaksi Sosial Pada Remaja Yang Menggunakan Smartphone Di SMA N 1 Kalasan Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 17(2), 30–38. https://ejournal.up45.ac.id/index.php/psikologi/article/view/899

Kim, so jung., & Hachey, Alyse C. (2022). There is no one right family: Young Children's Discussions About Family Diversity.

Mulyani, R. (2020). Penguatan Positif Dalam Proses Pembelajaran: Teori Dan Aplikasi. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 25(2), 201-212.

Ngalimun. (2016). Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar Praktis. Yogyakarta: PT Pustaka Baru Press.

Putri, A., Rahmawati, D., & Susanti, E. (2019). Pengaruh Latar Belakang Keluarga Terhadap Interaksi Sosial Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(3), 245-256.

Rizqi, F., & Fadhilah, R. (2024). Pengaruh Pola Interaksi Terhadap Kepercayaan Diri Remaja. Rosyada: Islamic Guidance And Counseling. http://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/rosyada/article/view/9560

Robinson, E. (2016). Selective Interactions Among Children From Broken Homes. San Francisco: Child Psychology Review.

Santrock, J. W. (2019). Educational Psychology : Learning And Instruction. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Sari, A.P., & Widiastuti, R. (2020). Masalah Emosional Dan Sosial Anak Dari Keluarga Broken Home Di Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Dan Pendidikan, 8(2), 130-141.

Smith, B. (2019). Social Skills Development In Elementary Students. Boston: Education Press.

Sugiarto, B. (2020). Teori Belajar Sosial Albert Bandura: Aplikasi Dalam Pendidikan. Jurnal Psikologi Pendidikan, 152(2), 105-117.

Suparman, M. A. (2019). Strategi Pembelajaran Interaktif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(2), 112-114.

Taylor, F. (2019). Conflict Resolution Strategies For Children. London: Youth Development Books.

Yunita, Siska. (2019). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Interaksi Sosial Peserta Didik Kelas II Di Madrasah Ibtidaiyah Mifathul Ja Jannah Bandar Lampung. Jurnal Uin Raden Intan Lampung. http://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/rosyada/article/view99560

Zuraida. (2019). Konsep Diri Pada Remaja Dari Keluarga Yang Bercerai. Jurnal Psikologi Kognisi, 2(2), 88-97. Https://Doi.Org/10.22303/Kognisi.2.2.2018.88-97.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i2.3759

Article Metrics

Abstract view : 93 times
PDF - 67 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.