PENERAPAN INTEGRATED VIDEO BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR EKONOMI MIKRO II

Dyah Perwita, Retno Widuri, Nur Choirul Afif

Abstract


This study aims to improve learning achievement in Microeconomics II courses through the application of integrated video-based learning. This research was conducted using a Classroom Action Research (CAR) approach through several stages that must be passed. The target of this research is the students of the Faculty of Economics and Business, Jenderal Sudirman University. Data collection techniques used are observation, interviews, tests and documentation. Based on the research that has been carried out in the first and second cycles, it can be said that there is an increase in learning achievement in Microeconomics II through the implementation of integrated video-based learning. The mastery of student learning outcomes in the Microeconomics II course using Integrated Video Based Learning increases. Student participation in Microeconomics lectures based on Integrated Video Based Learning increased from 14.2% to 18.3%


Keywords


learning achievement, microeconomics, integrated video-based learning, classroom action research

Full Text:

PDF

References


Affandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang : UNISSULA PRESS.

Aldyansyah Pramudya Kurniawan, M. B. (2019). Penerapan Video Based Learning dalam Mata Kuliah Fisika Terapan. Pendidikan Fisika, 5-7.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Bahri, S. (2014). Penerapaan Model Pembelajaran Project Based Learning Disertai Media Flipcharts dan Media Video Ditinjau Dari Kemampuan Menyelesaikan Masalah Dan Keingintauan. Jurnal Pendidikan UNS.

Clarissa Desyana Putri, I. D. (2020). Problem Based Learning Terintegrasi Stem Di Era Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal IPA dan Pembelajaran Ipa),, 93-204.

Eka Rachma Kurniasi, R. V. (2019). Pengembangan Pembelajaran Drill and Practice Berbantuan Video Mata Kuliah Kalkulus Integral. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 448-456.

Farhana, Awiria, & Muttaqien. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. HC publisher

Fatkhiyati, N. (2015). Implementasi Pembelajaran Integrated Video Tutorial Based Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Database peserta didik Kelas XI RPL SMK Negeri 10 Semarang .

Hesty Maulida Eka Putry, V. N. (2020). Video Based Learning Sebagai Tren Media Pembelajaran Di Era 4.0. Jurnal Pendidikan Ilmiah, 1-24.

I.M. Dwi, H. A. (2013). Pengaruh Strategi Problem Based Learning Berbasis ICT Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 8-17.

Kurniawan, A. P., Wibowo, M. B., & Radianto, D. O. (2019). Penerapan Video Based Learning dalam Mata Kuliah Fisika Terapan.

Latifatul Faizah, R. M. (2018). Penerapan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Argumentasi Lisan peserta didik Kelas Xi Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Biotek.

Lisa Nur Aulia, S. S. (2019). Upaya Peningkatan Kemandirian Belajar peserta didik Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 67-78.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam . Jurnal Kependidikan.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar. Studio Didaktika : Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan.

Putri, H., Aldila, V., Sholeha, R., & Hilmi, D. (2020). Video Based Learning Sebagai Tren Media Pembelajaran Di Era 4.0. Tarbiyatuna; Jurnal Pendidikan Ilmiah.

Ridwan Oktavian Hananta, T. S. (2018). Pengembangan Model Media Video Pada Pembelajaran Praktik Pemesinan Bubut. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 121-129.

Rini Eka Fibriati, L. Y. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Peserta Didik Kelas Vii Smp Yang Belajar Dengan Model Levels Of Inquiry-Interactive Demonstration. Jurnal Pendidikan.

Robet. (2013). Pembuatan Materi Belajar Dengan Pendekatan Video Based Learning. Jurnal TIME.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Santosa, W. (2015). Dalam Penelitiannya Yang Berjudul Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Praktik Pemesinan Di SMK Muhammadiyah Prambanan. Jurnal Pendidikan .

Sari, D. M., & Siagian, S. (2013). Media Video Pembelajaran Pangkas Rambut Lanjutan Berbasis Komputer Program Studi Tata Rias Rambut. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Sokhibul Anshor, G. S. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Geografi. Jurnal Pendidikan Geografi, 1-9.

Sumiati, & Asra. (2019). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Peserta Didik dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA.

UNIVERSITY, B. (2019, 10 7). Diambil Kembali Dari BINUS UNIVERSITY: Https://Binus.Ac.Id/Knowledge/2019/10/Mengenal-Metode-Belajar-Video-Based-Learning/

Wulan Sari Wijaya, T. F. (2018). Penerapan Problem Based Learning Berpendekatan Sets Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Tadris Kimiy, 94-103.

Yousef, A., Chatti, M., & Schroeder, U. (2014). The State Of Video Based Learning: A Review And Future Perspective. International Journal On Advances In Life Science.

Yuanita, E. (2017). Penerapan Model TBL Team Based Learning Berbantukan Media Video Untuk Meningkatkan Performansi Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS 3 Pada Mata Pelajaran Sejarah di MAN Jembert Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v7i1.1497

Article Metrics

Abstract view : 44 times
PDF - 6 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.