MINAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA SELAMA PANDEMI: APAKAH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN DAN EKSPEKTASI PENDAPATAN BERPENGARUH?

Serly Octavia Privana, Putri Ulfa Kamalia

Abstract


The unemployment rate increased significantly in Indonesia in time covid-19 pandemic, so that the role of students with entrepreneurial education insight is needed to be a agent of change by creating various job opportunities through entrepreneurship. The purpose of this study was to determine the effect of entrepreneurship education and income expectations on student entrepreneurship interest during this pandemic. With the research subjects  of 2018 Unesa Economics Education Departement students and a sample of 153 students. This study uses primary data obtained from questionnaires. This method of analysis used multiple linear regression analysis. The result of this study are 1) there is a positive and significant influence between the entrepreneur education variable and the entrepreneur's preference variable 2) there is a  significant positive influence between the income expectation variable for with business interests 3) there is a  positive effect between the entrepreneurship training variable and the income expectation variable on the interest in entrepreneurship among students of the Faculty of Economic Education at Unesa.


Keywords


Entrepreneurship Education, Income Expectations, Interest in Entrepreneurship

Full Text:

PDF

References


Adhitama., P. P. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi ( Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Undip , Semarang ). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha.

Alma Buchari., (2017). Kewirausahaan Untuk Mahasiswa dan Umum.

Aprillianita., P. Y., Ahman, E., & Kodri, K. (2020). Internalisasi soft skills dan minat kewirausahaan dalam pembentukan jiwa kewirausahaan. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 5(2), 70–78. https://doi.org/10.21067/jrpe.v5i2.4578

Atmaja., A. T., & Margunani. (2016). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Aktivitas Wirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journa, 5(3), 774–787.

Badan Pusat Statistik., (2020). Pengangguran Terbuka Menurut Pendidikan Tertinggi yang Ditamatkan 1986 - 2019. 13 Februari 2020.

Bharata., W. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Usaha terhadap Minat Berwirausaha (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Ponorogo). In Capital: Jurnal Ekonomi dan Manajemen (Vol. 2, Issue 2, p. 98). https://doi.org/10.25273/capital.v2i2.3985

Farhangmehr., M., Gonçalves, P., & Sarmento, M. (2016). Predicting entrepreneurial motivation among university students: The role of entrepreneurship education. Education and Training, 58(7–8), 861–881. https://doi.org/10.1108/ET-01-2016-0019

Ismaya., seva. (2018). Pengaruh Kemandirian Pribadi, Ekspektasi Pendapatan, dan Pendidikan Kewirausahaan Siswa Muslim di UPT Pelatihan Kerja Tulungagung [Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Tulungagung]. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/9246/7/BAB IV.pdf

Lestari., R. B., & Wijaya, T. (2012). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. Forum Bisnis Dan Kewirausahaan Jurnal Ilmiah STIE MDP, 1(2), 112–119.

Mugiyatun., M., & Khafid, M. (2020). Pengaruh Prakerin, Pendidikan Kewirausahaan, dan Lingkungan Keluarga dengan Self Efficacy sebagai Variabel Intervening terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 100–118. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37233

Oktarina., H., Agung, E. A., & Aswad, S. H. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Ekspektasi Pendapatan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Phinisi Integration Review, 3(1), 1–6.

Popescu., C. C., Bostan, I., Robu, I. B., Maxim, A., & Diaconu (Maxim), L. (2016). An analysis of the determinants of entrepreneurial intentions among students: A Romanian case study. Sustainability (Switzerland), 8(8), 1–22. https://doi.org/10.3390/su8080771

Purwanto., F. X. A. (2016). Pengaruh Efikasi Diri, Pengetahuan Kewirausahaan, dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Mahasiswa Berwirausaha (Studi Pada Mahasiswa Diploma Pelayaran Universitas Hang Tuah Surabaya). Jurnal Aplikasi Pelayaran dan Kepelabuhanan, 6(2), 104–127.

Sintya., N. M. (2019). Pengaruh Motivasi, Efikasi Diri, Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga, dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi di Universitas Mahasaraswati Denpasar. Jurnal Sains, Akuntansi Dan Manajemen, 1(1), 337–380.

Sugiyono., (2017). “Metode Penelitian Kuantitatif, dan R&D. CV ALFABETA.” http://repository.unpas.ac.id/39084/6/BAB III-YULI.pdf.

Supeni., R. E., & Efendi, M. (2017). Minat Mahasiswa Dalam Berwirausaha Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Kabupaten Jember. Prosiding Seminar Nasional Dan Call For Paper Ekonomi Dan Bisnis(NSAPER-EBIS 2017), 1, 449–463.

Widiyarini., (2018). Mengurangi Pengangguran Terdidik dengan Meningkatkan Semangat Kewirausahaan Melalui Pelatihan Jasa Laundry. 10(3), 199–206. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/sosioekons.v10i3.2844

Yamali., F. R., & Putri, R. N. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Ekonomi Indonesia. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 4(2), 384. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v4i2.179

Yusuf., E., & Efendi, R. (2019). Understanding Student Entrepreneurial Interests that are influenced by Income Expectations , Entrepreneurship Education , and Self Efficacy. International Journal of Multicultural and Multireligious, March, 572–580




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v7i1.1507

Article Metrics

Abstract view : 118 times
PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.