PERAN CSE DALAM MEMODERASI PENGARUH COMPUTER KNOWLEDGE, MOTIVASI BELAJAR, FASILITAS LABORATORIUM TERHADAP HASIL BELAJAR SPREADSHEET

Aisyah Putri Ramadhani, Moh Danang Bahtiar

Abstract


This research aims to determine the influence of computer knowledge, learning motivation, and laboratory facilities on learning outcomes in spreadsheet material with computer self-efficacy as a moderating variable. The population in this study was class X AKL students at SMKN 1 Kemlagi for the 2023/2024 academic year, totaling 107 students. The sample used was 84 students selected using simple random sampling techniques. Hypothesis testing uses the F Test, T Test and MRA Test. The research results show that (1) computer knowledge has a positive and significant effect on learning outcomes in spreadsheet material; (2) learning motivation does not have a positive and significant effect on learning outcomes in spreadsheet material; (3) laboratory facilities do not have a positive and significant effect on learning outcomes in spreadsheet material; (4) computer self-efficacy cannot moderate the influence of computer knowledge on learning outcomes in spreadsheet material; (5) computer self-efficacy cannot moderate the influence of learning motivation on learning outcomes in spreadsheet material; (6) computer self-efficacy cannot moderate the influence of laboratory facilities on learning outcomes in spreadsheet material.

Full Text:

PDF

References


Aini, K., Mariatun, I. L., & Sholeh, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Blog Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar X SMAN 1 Tanjung Bumi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 8(2), 423-432.

Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan Adalah Tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295–300. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13540

Denada, R. N., & Fitrayati, D. (2022). Pengaruh Kedisiplinan dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Selama Pembelajaran Hybrid Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(2), 122-134.

Destya Rohmah, D., & Susilowibowo, J. (2023). Pengaruh Pemahaman Akuntansi Perusahaan Dagang dan Computer Self-Efficacy terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi dengan Computer Knowledge Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1671–1683. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1487

Handayani, M., Sulistiyantoro, D., & Nusa, G. H. (2022). Pengaruh Computer Anxiety, Computer Attitude Dan Computer Self Efficacy Terhadap Minat Mahasiswa Menggunakan Software Akuntansi. JURNAL EKOMAKS Jurnal Ilmu Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 11(1), 153–160. https://doi.org/10.33319/jeko.v11i1.107

Lianto, L. (2019). Self-Efficacy: A Brief Literature Review. Jurnal Manajemen Motivasi, 15(2), 55. https://doi.org/10.29406/jmm.v15i2.1409

Nurcahyanty, L. (2021). 9836-22027-1-Pb. 18(4), 669–682.

Nurjanah, Y. A. S., & Hakim, L. (2019). Pengaruh Computer Knowledge, Computer Attitude, Motivasi Belajar dan Fasilitas Laboratorium Akuntansi Terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi MYOB Siswa Kelas XI SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 7(1), 77–82. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/29290%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id

Pratiwi, I. R., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Computer Knowledge, Fasilitas Laboratorium, Computer anxiety, dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa SMK Negeri 2 Buduran. Journal of Economics and Business Education, 1(2), 52–66.

Putranto, I. (2017). Pengembangan Model Kerja Sama Link and Match Untuk Meningkatkan Kesiapan Kerja Bagi Lulusan Smk Kompetensi Keahlian Akuntansi Di Kota Semarang. Jurnal Mandiri : Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 1(1), 68–83. https://doi.org/10.33753/mandiri.v1i1.10

Rahmah, L., & Rochmawati, R. (2023). Pengaruh Fasilitas Laboratorium Akuntansi, Pengantar Akuntansi, dan Computer Knowledge Terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi Dengan Intensitas Belajar Sebagai Variabel Moderasi. Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan, 6(2), 105–121. https://doi.org/10.47080/progress.v6i2.2619

Rahmadhani, E. F., & Taman, A. (2022). The Influence Of Self-Efficacy, Learning Facilities, And Digital Literacy On Student’s Spreadsheet Learning Achievement. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11(1), 16-31..

Santoso, N. K. A. W., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh Pengantar Akuntansi, Kosakata Bahasa Inggris, Locus Of Control, Dan Fasilitas Laboratorium Komputer Terhadap Hasil Belajar Aplikasi Komputer Pada Siswa Kelas Xi Akuntansi Smk Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(2).

Setiawan, D., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Computer Knowledge, Computer Anxiety, dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran SpreadSheet. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, Dan Ilmu Sosial, 15(1), 29–38. https://doi.org/10.19184/jpe.v15i1.18532

Shobriyyah, M., & Listiadi, A. (2022). Pengaruh Pengantar Akuntansi, Pembelajaran Daring, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2870–2878. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2617

Siregar, E., & Widyaningrum, R. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. Mkdk4004/Modul 01, 09(02), 193–210.

Subekti, G.M.T., Kurniawan, R. . (2022). Pengaruh Self Regulated Learning, Self Efficacy, dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Smanisda. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(2), 1–5. https://doi.org/: 10.31932/jpe.v7i2.1663

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syahrudin, H. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Sma Se-Kota Putussibau. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(1), 195-205.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3619

Article Metrics

Abstract view : 125 times
PDF - 45 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .