PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI BOOK CREATOR PADA MATA PELAJARAN PKK KELAS XI AKUNTANSI
Abstract
This study aims to describe the process of developing an interactive E-book based on the book creator application, analyse the feasibility of interactive E-book s, and students' responses to the use of interactive E-book s developed. This research uses the ADDIE development model which consists of Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation with a website-based interactive E-book output. The instruments used are expert review sheets, expert validation sheets, learner review sheets, and learner response sheets. The results showed that the interactive E-book had been developed in accordance with the ADDIE model. Then the feasibility results show that the validation of the content feasibility component is 87.5% with a very feasible category, the presentation feasibility component is 86.11% with a very feasible category, the language feasibility component is 94% with a very feasible category and the feasibility component is 91.67% with a very feasible category. While the response of students at SMK Negeri 4 Surabaya was 98.32% with a very good category. According to the results of the validation of experts and the response of students, it shows that the interactive E-book produced can be well received for learning activities.
Full Text:
PDFReferences
Afidah, Vivin Nur. 2020. “Prinsip - Prinsip Teori Beban Kognitif Dalam Merancang Media Pembelajaran Matematika.†JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika) 1(2): 72. https://www.mendeley.com/search/?add=4ca43ae7-e584-3dc7-becb-b33fa016a3ea&page=1&query=teori cognitive load&sortBy=relevance.
Anam, K. A., Susanto, S., Al Asror, D., MK, M. N. R., & Mukhlas, E. A. (2024). Pendampingan dan Pelatihan Pengembangan Buku Ajar Digital Berbasis Bookcreator bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 518-526.
Ariga, Selamat. 2023. “Implementasi Kurikulum Merdeka Pasca Pandemi Covid-19.†Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2(2): 662–70. https://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/edusociety/article/view/225.
Eka, Herlina Friska, Dwi Oktaviana, and Rahman Haryadi. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Software Powtoon Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel.†JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA 2(1): 1–13.
Branch, Robert Maribe. 2009. 4 Instructional Design: The ADDIE Approach. Boston, MA: Springer US. http://link.springer.com/10.1007/978-0-387-09506-6.
Budiyono, Budiyono. 2020. “Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Di Era Revolusi 4.0.†Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran 6(2): 300.
Cholilah, Mulik et al. 2023. “Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21.†01(02): 57–66.
Fathoni, M. I., & Marpanaji, E. (2018). Pengembangan e-book interaktif mata pelajaran teknologi informasi dan komunikasi (TIK) untuk SMK kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 70-81.
Hasanah, I., & Rodi’ah, S. (2021). Strategi pembelajaran pendidikan jasmani berbantu media book creator digital dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar siswa pada tingkat sekolah dasar. Continuous Education: Journal of Science and Research, 2(2), 23-35.
Juliana, Ira, and Raya Sulistyowati. 2023. “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Aplikasi Book Creator Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Kelas XII BDP SMK PGRI 13 Surabaya.†Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE) 11(3): 328–34. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jupe/article/view/54013.
Kusumawati, Kiki. 2023. “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pendidikan.†Jurnal Limits 5(1): 7–14.
Mahardika, A. I., Saputra, N. A. B., Muda, A. A. A., Riduan, A., & Lazuardi, N. S. (2022). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Digital E-book Menggunakan Flipbook PDF Professional bagi Guru di Kota Banjarmasin. Kawanad: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 124-134.
Nugroho, M. N. D., Yasa, A. D., & Triwahyudianto, T. (2024). Pengembangan Media E-Modul Interaktif Berbasis Google Sites Dalam Model Problem Based Learning (PBL) Muatan Pelajaran IPAS Materi Rantai Makanan (Memakan Dan Dimakan) Kelas V SDN Keras 1. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(8), 305-323.
Nurfaizah, F., & Novita, L. (2024). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Menggunakan Aplikasi Flipbuilder Berbantuan Canva Pada Subtema Keberagaman Makhluk Hidup Di Lingkunganku. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1072-1089.
Palupi, D. A. R., Putri, K. E., & Mukmin, B. A. (2022). Pengembangan E-book menggunakan Aplikasi BookCreator berbasis QR Code pada Materi Ajar Siswa Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 78-90.
Pristiwanti, Desi, Badariah Bai, Sholeh Hidayat, and Ratna Sari Dewi. 2022. “Pengertian Pendidikan.†Jurnal Pendidikan dan Konseling 4(1980): 1349–58.
Purnasari, Pebria Dheni, and Yosua Damas Sadewo. 2020. “Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik.†Publikasi Pendidikan 10(3): 189.
Putri, Dhiny Avriliamin, and Vivi Pratiwi. 2022. “Pengembangan Multimedia Interaktif DIGITAX (Digital Tax Administration Media) Berbasis Web Menggunakan Google Sites Pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XI SMK.†Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK) 10(2): 94–105. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/45605.
Rahmawati, Rina, Khaeruddin, and Amri Amal. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar.†JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia 1(1): 29–38.
Razi, Pahrur, Ervon Veriza, and Linda Linda. 2022. “Pengembangan Video Interaktif Untuk Meningkatkan Perilaku Mencuci Tangan Pakai Sabun.†Jurnal Vokasi Kesehatan 8(2): 121.
Riduwan. 2013. Dasar-Dasar Statistika. Bandung:Alfabeta.
Rindayati, Evilia, Cindi Arjihan Desita Putri, and Rian Damariswara. 2022. “Kesulitan Calon Pendidik Dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka.†PTK: Jurnal Tindakan Kelas 3(1): 18–27. https://jurnal.ciptamediaharmoni.id/index.php/ptk/article/view/104.
Saragih, Marice, Risma Hartati, Ropinus Sidabutar, and Rini Wati Sembiring. 2021. “Penerapan Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Di Sekolah Yabes School Medan.†Jurnal Widya 2(1): 75–82.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta Bandung
Tuljannah, L., & Khabibah, S. (2021). Pengembangan e-book Interaktif pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP. MATHEdunesa, 10(2), 330-338.
DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3651
Article Metrics
Abstract view : 112 timesPDF - 48 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .