PENGGUNAAN MEDIA TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) UNTUK PEMBELAJARAN MAHASISWA UNIVERSITAS PGRI JOMBANG

Masruchan Masruchan

Abstract


This article is the result of research on the use of the internet as a medium of learning in students of universitas pgri jombang. This study used descriptive qualitative approach. This research uses a descriptive qualitative approach. The data source for this research was obtained from primary data sources. The results of this research include 3 categories as follows: first, use of the internet as a medium of learning in universitas pgri jombang can be mapped into three categories, namely: the use of web searching facility, the use of e-mail facilities, and the use of e-learning (spada) facilities. Secondly, in terms of infrastructure, hardware to support internet-based learning is sufficient, but the amount of bandwidth is still very far from the standard requirements. Meanwhile, in terms of human resources, still need to increase their knowledge and skills in the field of tik for teachers and students to be able to implement an optimal internet-based learning. Third, universitas pgri jombang students responded very positively to the use of the internet as a medium of learning. Therefore, it is necessary to increase the quality and capacity of using information and communication technology media to optimize student learning both online and offline.

Full Text:

PDF

References


Aisa, A., & Lisvita, L. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 3(4), 47-52.

Amri, F. (2022). Persepsi Siswa tentang Aplikasi Teknologi yang Digunakan dalam Pembelajaran Online. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 250-258.

Anita, T., & Nugraha, F. W. (2022). Sosialisasi pembelajaran berbasis digital pada masyarakat. Darma Cendekia, 1(1), 23-29.

Aswan, D. (2022). Pengukuran E-Learning Readiness Sebagai Upaya Penerapan Pembelajaran Abad 21 di Prodi Teknologi Teknologi Pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(23), 802-809.

Fadhilah, M. (2021). Pemanfaatan aplikasi e-learning IAIN Madura dalam meningkatkan efisiensi belajar mahasiswa di masa new normal. Jurnal Basicedu, 5(6), 6249-6256.

Gadeng, A., Desfandi, M., Abdi, A. W., & Azis, D. (2024). E-Learning Pada Mahasiswa Geografi Di Negara Berkembang Pada Pandemi Covid-19: Kesiapan, Respons Dan Tantangan. geoedusains: Jurnal Pendidikan Geografi, 5(1), 50-65.

Islahulben, I., & Widayati, C. C. (2021). Peran multimedia dalam perkuliahan e-learning: kajian penerapan dalam proses pembelajaran di perguruan tinggi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(4), 525-543.

Leonie, C., & Astuti, I. (2022). Analisis Kebutuhan Multimedia Interaktif Model Problem Based Learning pada Materi Hukum Pascal Berbasis Website. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(2), 385-395.

Maharani, D., Helmiah, F., & Rahmadani, N. (2021). Penyuluhan manfaat menggunakan internet dan website pada masa pandemi Covid-19. Abdiformatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 1(1), 1-7.

Mulyadi, E. (2020). Pembelajaran daring fisika melalui whatsapp, google form, dan email dalam capaian presensi aktif dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 34-41.

Ningsih, S. R. (2024). PENGEMBANGAN APLIKASI E-LEARNING MENGGUNAKAN METODE COLLABORATION DI PERGURUAN TINGGI. Journal of Computer Science and Information Technology, 1(3), 140-150.

RAMLI, A. A. (2022). Efektifitas Penggunaan E-Learning Dalam Pelbelajaran Bagi Guru Dan Peserta Didik Pada Masa Pandemi Covid19. JURNAL PENDIDIKAN YAYASAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM RENGAT, 1(1).

Sapdiaz, M., Panggabean, T. E., & Tarigan, I. J. (2023). Building E-Learning Application Using Cloud Computing with Software As A Service (SAAS) Model. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 17(1), 123-134.

Setiaji, B., & Dinata, P. A. C. (2020). Analisis kesiapan mahasiswa jurusan pendidikan fisika menggunakan e-learning dalam situasi pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 59-70.

Solissa, E. M., Lilis, L., Utami, A. T. B., Anggraini, R., & Mere, K. (2023). Penerapan Model Pembelajaran E-Learning untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Journal On Teacher Education, 5(1), 327-333.

Sulistyohati, A. (2020). Pengukuran e-learning readiness pada mahasiswa sebagai upaya penerapan pembelajaran jarak jauh masa pandemi covid-19. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 4(2), 136-145.

Warsuta, B., Muharram, A. T., Yusdisti, I., & Jasmine, S. A. (2021). Pengukuran tingkat kesiapan implementasi e-learning di politeknik negeri jakarta. Jurnal Teknologi Terpadu, 7(2), 93-97.

Yuliany, N., & Kusumayanti, A. (2020). Tingkat Kesiapan Penerapan E-Learning Jurusan Pendidikan Matematika. Alauddin Journal of Mathematics Education, 2(2), 192-206.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3682

Article Metrics

Abstract view : 81 times
PDF - 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .