PERAN MEDIA SOSIAL DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PUPUK DI PUSAT KOPERASI UNIT DESA RIAU
Abstract
Currently, the development of the four-point o (4.0) era is the development of digitalization to create a system that is more efficient, flexible, and connected. The progress of internet usage around the world is increasing rapidly. One of the utilizations of technological advances in sales by using social media. The purpose of this research is through social media PUSKUD Riau can build expand networks with customers and business partners. Thus, it is expected to increase sales. This research uses qualitative methods through interviews and direct observation. The data used in this research is to use primary and secondary data. The location of this research was conducted at the Riau Village Unit Cooperative Center (PUSKUD Riau) on Jalan Jendral Sudirman. Where the object of research was conducted to Mr. Dedi Sahputra as Marketing Manager and Mrs. Mitra Rahayu as marketing. Research results show that social media is a promotional event in providing information to KUD-KUD. Utilization of social media can be an advantage for business people and businesses such as PUSKUD Riau so that they are able to sell their merchandise through online in an unlimited manner with the aim of increasing turnover or profit as well as the limitations of the knowledge of researchers who are still beginners so as to have an impact on the results of research that is less thorough and obtain limited information.
Full Text:
PDFReferences
Aditya, F., Putra, A. D., & Surahman, A. (2022). Rancang Bangun Aplikasi Penjualan Berbasis Android (Studi Kasus: Pada Toko Murah Jaya Alumunium). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 316–329. Https://Doi.Org/10.33365/Jatika.V3i3.2037
Afif, N. (2019). Pengajaran Dan Pembelajaran Di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117–129.
Armayani, R. R., Tambunan, L. C., Siregar, R. M., Lubis, N. R., & Azahra, A. (2021). Analisis Peran Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Penjualan Online. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8920-8928.
Fitria, F., Gusnardi, G., & Hendripides, H. (2022). Implementasi Program Kerja Koperasi Unit Desa (KUD) Suka Damai Dalam Meningkatkan Ekonomi Masyarakat Di Desa Sei Mandian Kecamatan Kepenuhan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 16525-16533.
Handayani, T., Sore, A. D., & Astikawati, Y. (2020). Peran Koperasi Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Anggota di Koperasi Unit Desa Bale Yotro Desa Beloyang. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 5(2), 102-112.
Hiedayat, A. R., Zikra, A., Krisna, D. W. E., & Sukoco, S. A. (2024). Peran Koperasi Unit Desa (KUD) Dalam Mensejahterakan Masyarakat (Studi Kasus Pada KUD Tri Jaya Kasiyan Timur). MULTIPLE: Journal Of Global and Multidisciplinary, 2(6), 1767-1778.
Ikbaludin, I. (2019). Peran Koperasi Karyawan Uika (Kika) Dalam Mensejahterakan Anggota (Studi Kasus Pada Koperasi Kika Universitas IbnKhaldun Bogor). Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 3(1), 119–132. Https://Doi.Org/10.29313/Amwaluna.V3i1.4279
Krizia, F., Suriyanti, Y., & Thoharudin, M. (2022). Peran Koperasi Unit Desa Harapan Jaya Dalam Membantu Perekonomian Anggota. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 7(3), 446-455.
Larasati, P. K. P. (2021, February). Efektivitas Content Creator Dalam Strategi Promosi Di Era Digital. In SANDI: Seminar Nasional Desain (Vol. 1, Pp. 126-133).
Mustapa, A., Machmud, R., & Radji, D. L. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Pada Umkm Jiksau Food. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(1), 264-270.
Ramadhan, A., Rahim, R., & Utami, N. N. (2023). Teori Pendapatan (Studi Kasus: Pendapatan Petani Desa Medan Krio). Penerbit Tahta Media.
Pratiwi, F., & Agus, M. (2024). Peran Media Sosial Dalam Sektor Penjualan Langsung Untuk Meningkatkan Kepuasan Pelanggan: Studi Kasus Pada Butik Ghaisan (Ghaisan Fashion Gallery). Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(4), 4241-4253.
Selay, A., Andigha, G. D., Alfarizi, A., Wahyudi, M. I. B., Falah, M. N., Encep, M., & Khaira, M. (2023). Sistem Informasi Penjualan. Karimah Tauhid, 2(1), 232-237.
Silajadja, M., Magdalena, P., & Nugrahanti, T. P. (2023). Pemanfaatan Media Sosial (Digital Marketing) Untuk Pemasaran Produk UMKM. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(2), 88–100.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Sumiah, A., Irawan, D., Assidik, H., & Alfarizy, A. A. (2023). Media Sosial Sebagai Teknologi Informasi Penggerak Percepatan Pemanfaatan Potensi Desa Mekarjaya Ciawigebang Kuningan. Journal Of Innovation and Sustainable Empowerment, 2(1), 1–5.
Suriati, A. (2024). Analisis Penerapan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Menunjang Efektivitas Pengendalian Internal Di PUSKUD Riau. EKONOMIKA45: Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 11(2), 927–942.
Syahputra, R. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Alquran Tentang Promosi Penjualan. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 6(2), 83–88.
Tania, A., Aulia, F., & Liliannisa, D. (2020). Media Sosial, Identitas, Transformasi, Dan Tantangannya. Malang: Prodi Ilmu Komunikasi Universitas Muhammadiyah Malang Bekerjasama Dengan Inteligensia Media.
Utomo, M. P., Sembiring, C. L., & Astriani, D. (2023). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Pengetahuan Akuntansi, Umur Usaha, Pengalaman Usaha Terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 8(3), 627-638.
Yosepha, S. Y. (2021). Determinan Penggunaan Media Sosial, Kreativitas dan Pelatihan Terhadap Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Coffee shop di Kota Bekasi. Jurnal Manajemen, 11(2), 165-181.
DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3701
Article Metrics
Abstract view : 178 timesPDF - 52 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .