ANALISIS KEPUTUSAN NASABAH MENGGUNAKAN MANDIRI AGEN DI DESA NANGA DEDAI KECAMATAN DEDAI KABUPATEN SINTANG

Fadhila Yasri, Anna Marganingsih, Yunita Astikawati

Abstract


Banking Agents to provide banking services that are difficult to reach by people in rural areas which causes customers to spend high costs to reach these services. The purpose of this study was to analyze the factors that influence customer decisions in using Mandiri Agent services in Nanga Dedai Village, Dedai District, Sintang Regency. Mandiri Agent services make it easy for people who live in remote areas to access banking services without having to go to a branch office. This research uses a qualitative approach. Data collection techniques using interviews. The results explain that customer decisions are influenced by several main factors, namely ease of access, trust in services, and the level of customer understanding of the products offered. Social and economic factors, such as lower transaction costs and strategic agent locations, also play an important role in customers' decisions to use Mandiri Agen. Based on these findings, it can be concluded that the Mandiri Agen service is very helpful to the community in Nanga Dedai Village in fulfilling their banking needs, and an increase in understanding and service quality will further increase customer interest in using this service.


Keywords


Customer Decision, Mandiri Agent, Services, Bank.

Full Text:

PDF

References


Aziz, I. A., Rizaldi, M., & Balqis, L. F. (2024). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Usaha Mikro Kecil Menengah Dalam Bermitra Menjadi Agen Bsi Smart. Nisbah: Jurnal Perbankan Syariah, 10(1), 59-73.

Clara, P. & Anggini. (2024). Alur Prosedur Menjadi Agen Brilink Pada PT. Bank BRI Mikro BO Palembang A Rivai. Jurnal Bisnis Dan Manajemen (JURBISMAN), 2(1), 23-36

Damayanti, D., Putro, N. P., & Riauwanto, S. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan Laku Pandai (Brilink) Terhadap Kepuasan Nasabah Dalam Bertransaksi Keuangan. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis Indonesia STIE Wiya Wiwaha, 2(2).

Darajat, F. P., & Muslihat, H. A. (2024). Strategi Peningkatan Kualitas Pelayanan Pada Agen Brilink (Agk Brilink). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(3), 267-274.

Diandri, A., & Yacob, S. (2024). MODEL LOYALITAS KONSUMEN BRILINK: SUATU PERSPEKTIF DARI BRAND IMAGE DAN KUALITAS PELAYANAN MELALUI KEPUASAN KONSUMEN DI PT. BANK RAKYAT INDONESIA (PERSERO) TBK. KANTOR CABANG JAMBI. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 13(05), 1562-1576.

Ilmiah, I., Rusly, F., & Kartikawati, Y. (2024). Peranan Agen Brilink Terhadap Kesejahteraan Masyarakat (Financial Well Being) (Studi Kasus Brilink Di Desa Temenggungan Kec. Krejengan). Jurnal Aplikasi Manajemen, Ekonomi Dan Bisnis, 8(2), 18-23.

Irawan, A., & Nurfauzi, Y. (2023). Pengaruh Brilink Terhadap Pendapatan Badan Usaha Milik Desa di Kecamatan Salem:(Studi Kasus Desa Windusakti dan Desa Citimbang). Journal of Business Technology and Economics, 1(1), 24-33.

Khoerunisa, K., & Wibowo, W. A. (2025). Efektivitas Kemitraan UKM Sebagai Agen BNI Dalam Meningkatkan Layanan Akses Perbankan Di Desa Sukamaju. Co-Value Jurnal Ekonomi Koperasi dan kewirausahaan, 15(9).

Meilanti, M., & Fitria, L. (2021). Strategi Pemasaran Produk Tabungan, Giro Dan Deposito PT. Bank Sinarmas Tbk Cabang Dumai. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pajak, 1(1), 30-34.

Mutmainnah, A., & Misral, M. (2024). Efektivitas Layanan Brilink Dalam Meningkatkan Kepuasan Bertransaksi Pelanggan Terkhusus Nasabah Bank BRI (Studi Kasus Brilink Tarida Di Kecamatan Perhentian Raja). Ecountbis: Economics, Accounting And Business Journal, 4(1), 69-72.

Otoritas Jasa Keuangan. (2025). Peraturan dan Pengawasan Perbankan.Ojk.go.id. https://ojk.go.id/id/kanal/perbankan/ikhtisar-perbankan/Pages/Peraturan-dan-Pengawasan-Perbankan.aspx

Pratiwi, Annisa Eka, et al. "Inklusi Keuangan dalam Industri Perbankan: Mendorong Akses Layanan Perbankan." Jurnal Ilmu Manajemen, Bisnis dan Ekonomi (JIMBE) 1.1 (2023): 19-24.

Salsabila, R., Nawawi, Z. M., & Anggraini, T. (2024). Strategi Agen BSI Smart Dalam Memberikan Layanan Kepada Masyarakat Pedesaan (Studi Kasus di Kecamatan Babussalam Kabupaten Aceh Tenggara). JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 8(3), 969-984.

Sinarsih, A. D. A., Khasanah, U., & Hidayah, S. N. PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP LAYANAN BRI-LINK DI DESA POGALAN, TRENGGALEK.

Sugiyono, 2017, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, PT. Alfabeta: Yogyakarta.

Undang - Undang Negara Republik Indonesia No. 10 Tahun 1998 Tentang Pengertian Bank. Https://Www.Kompas.Com/Skola/Read/2022/06/14/083000369/Definisi-Dan-Jenis Bank-Menurut-Uu-No.-10-Tahun-1998. Pdf

Wahdaniah, S. R., Hafid, A., & Haslindah, H. (2025). Pengaruh Faktor Kepercayaan dan Kepuasan Pelanggan dalam Memilih Agen Brilink Perspektif Ekonomi Syariah: Studi pada Pelanggan Agen Brilink Rezfa Tani di Desa Ulo, Kecematan Tellu Siattinge. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 5(3), 221-231.

Wijayanti, K. A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Studi Kasus Bank Mandiri. Sahmiyya: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 409-417.

Zuardi, M. H. (2020). Analisis Keputusan Nasabah Menggunakan Brilink. Adzkiya: Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 8(1), 93-114.




DOI: https://doi.org/10.31932/jpe.v10i2.4473

Article Metrics

Abstract view : 126 times
PDF - 18 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
This work is licensed under Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 .